Så meget skal hunden drikke

01-07-2015 12:17, af Tine Luther
Så blev det sommer! Kender du din hunds væskebehov?
Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

Så er sommeren over os! Lige som vi mennesker skal hunde drikke ekstra for ikke at dehydrere i sommervarmen. Men ved du egentlig, hvor meget vand din hund har brug for? Dens krop består af ca. 80% vand, så der skal noget til for at opretholde væskebalancen. Væskemængden skal dobles op i varmen Nedenfor får du nogle tommelfingerregler for mængden under normale omstændigheder. Når det er særlig varmt, kan du godt regne med, at der skal dobles op, så sørg for at hunden har adgang til frisk vand! Hundes væskebehov på en normal dag • Meget små hunde (f.eks. yorkshire terrier) ca. 315 ml • Små hunde (f.eks. westie) ca. 560 ml • Mellemstore hunde (f.eks. springer spaniel) ca. 1.68 l • Større hunde (f.eks. labrador) ca. 2.5 l Kilde: k9magazine.com

Læs også

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Vov vov, siger hunden

19-07-2018 08:28, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hundes gøen kan være den dejligste lyd af alle, men det kan også være en rigtig irriterende lyd. Her får du lidt tips fra Spanielbogen om, hvordan du vænner hunden af med sin gøen

Hvad er spondylose?

20-07-2018 08:00, af Astrid Holtet

Spondylose kaldes også nogle gange for rygslitage, og ses som pålejring af ekstra knoglevæv uden på rygsøjlen. Mange hund lever med tilstanden hele livet uden at få problemer, mens andre kan udvikle problemer med smerte og halthed. Vi ser lidt nærmere på sygdommen og hvad der gør forskellen

Hunde i vandet ved stranden

07-07-2017 10:11, af Anne Ekenberg

Hunde skal være i snor i sommerhalvåret, når de færdes ved stranden. Men hvad nu, når de er ude i vandet? Hvilke regler gælder så? Og hvad med “Blå flag”- strande?

Social indlæring ses allerede hos helt unge hvalpe

14-07-2018 10:00, af Astrid Gerd Holtet

Social indlæring er en effektiv måde at lære nye ting på, og en indlæringsmåde, som er vigtig for hunde. Voksne hundes evne til at lære fra andre er velundersøgt, og et forskerhold har nu også vist, at helt unge hvalpe også evner at lære nyt på denne måde 

Dyrlægens 10 råd

18-07-2018 08:12, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Spanielbogen giver dyrlæge Paulette Vivian Topsøe-Jensen 10 gode råd til hundeejere. Læs dem her

Det sidste farvel

16-07-2018 14:56, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Noget af det værste ved hunde er deres korte levetid. Vi ved at vi skal sige farvel til vores kære hund, og det er så forbandet svært. Her er lidt fra Spanielbogen om det sidste farvel

Efterlod hund i bil

12-07-2018 09:52, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

På trods af utallige opfordringer i alle mulige medier, er det ikke alle, der har forstået pointen

Husk nu det der med varme biler og hunde

11-07-2018 15:18, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det er sommerens evige problem. Nogle glemmer det stadig, derfor minder vi lige om det igen. Denne gang med tips fra Spanielbogen

Må min hund spise kirsebær?

27-07-2017 09:48, af Anne Ekenberg

Kirsebærrene falder næsten af sig selv ned i munden på mig, når jeg ryster en gren. Store, runde og med den smukkeste vinrøde – ja næste sorte – farve smager de vidunderligt. Stenene spytter jeg ud i hånden, og det er der en god grund til

Ganespalte hos hvalpe