Præsidenten for FCI Rafael de Santiagos svar til offentligheden ovenpå sagen fra Rusland

03-08-2017 16:29, af Anne Ekenberg

Den 1. maj i år lød der et ramaskrig, som gik det meste af hundeverdenen rundt, efter at billeder af en stærkt underernæret mynde af racen sloughi, som vandt Best of Breed-titlen ved en hundeudstilling i Rusland var blevet lagt på nettet. Med på nogle af billederne sås præsidenten for FCI Rafael de Santiago. Han skrev et svar d. 6. maj, som kan læses oversættelse her. Hunden.dk beklager, at vi ikke har været opmærksomme på dette tidligere.

Copyright Ridehesten.com

“Idet jeg er blevet opmærksom på det udbrud af følelser, som et billede taget ved det årlige ”Russian Sighthound Show” i Skt. Petersborg og publiceret på de sociale medier har afstedkommet, vil jeg gerne have lov til at redegøre for følgende:

Jeg dømte ikke nogle af de racer, som omfattede de usunde hunde, hvis billeder blev publiceret på Facebook.

Jeg dømte ikke afghanske mynde, greyhound eller borzoi ved denne udstilling.

Men ved dagens slutning blev jeg dog bedt om at holde [præmie]båndene for størstedelen af alle vinderne sammen med mine meddommere, mens der blev taget fotografier.

Mange hunde blev vist frem for mig, og det var uheldigt, at jeg ikke bemærkede lige præcis denne hunds kondition, da den kom hen for at blive fotograferet.

Jeg skulle have været mere opmærksom, da jeg præsenterede båndene, men det havde været en lang dag. Derfor var det først efter, at billederne var publiceret, at jeg blev klart over situationen. Jeg har personligt stille direkte spørgsmål til den organiserende komite og fik at vide, at alle hunde, som var tilmeldt, var godkendt af de inspicerende dyrlæger. Ikke desto udtrykte jeg min bekymring vedrørende nogle af de viste hundes tilsyneladende ringe tilstand, og det var min intention at gennemgå sagen nærmere, også officielt, når jeg kom hjem.

Jeg er dybt berørt over at have forårsaget sådan et dårligt indtryk i offentligheden, især fordi jeg har det som et særligt punkt i min præsidentperiode for FCI altid at støtte tiltag rettet mod velfærd i FCI, og jeg har en grundlæggende personlig forpligtelse over for dyrevelfærd og – specifikt – hundevelfærd.

Vær forvisset om, at jeg vil fortsætte med at foretage yderligere forespørgsler i denne sag, og jeg vil fortsætte med at gøre en vedvarende indsat for at bevare og fremme HUNDEVELFÆRD i FCI.”

Rafael de Santiago

Præsident for FCI

Læs den engelske version, som findes på FCI’s hjemmeside her.

(Oversat af lektor i engelsk Anne Elisabeth Ekenberg)

Læs også

DKK’s brev til FCI

10-07-2017 13:35, af Anne Ekenberg

DKK har her til aften gengivet indholdet af det brev, DKK har sendt til FCI som reaktion på den frygtelige sag fra forrige uge med den radmagre sloughi på en udstilling i Rusland.

World Dog Show 2014

07-08-2014 07:44, af Tine Luther
Årets største hundebegivenhed i FCI-regi, Word Dog Show, løber af stablen fra fredag den 8. til søndag den 10. august i Finland. Flere end 20.000 hunde, heriblandt 267 fra Danmark, deltager i begivenheden. Følg med live via link i denne nyhed.

World Dog Show 2014

15-07-2014 10:07, af Nina Marie Villadsen
FCI World Dog Show, som bliver afholdt på Messukeskus, Expo og Convention Centre Helsinki den 8.-10. august bliver det største hundearrangement i verden i 2014

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Glæd din hund med en fyrværkerifri nytårsovernatning

16-11-2017 08:28, af Pressemeddelelse

Vi danskere ELSKER hunde, men nytårsaften kan være noget af en prøvelse for hundeejerne. Mange hunde er nemlig angste for fyrværkeri, og flere må derfor holde sig indendørs eller flygte ud af byerne. Men nu kan du i stedet invitere din bedste ven med på hotel, hvor I sammen kan fejre årsskiftet i luksuriøse omgivelser - uden krudt og kanonslag. Konceptet hedder ’Happy Dog’ og lanceres nu på Clarion Hotel Copenhagen Airport

6 gode råd til at træne indkald med din hund

13-11-2017 16:00, af Susanne Bagger

Alle hunde kan lære at komme, når man kalder. Med nogle hunde kræver det bare lidt mere arbejde end med andre

Sådan forebygger du nytårsangst med korrekt hundetræning

17-11-2017 08:20, af Ceva Animal Health A/S

Giv din hund indflydelse på sin egen træning, så den får øget selvtillid og bliver mere robust. Træning gør det lettere for hunden at håndtere nytårsaften og den stressede afslutning på kalenderåret, siger ekspert

Theo fandt forsvunden plejehjemsbeboer og blev Årets Politihund 2017

16-11-2017 15:56, af Marie Helene Rigård Rohleder

Årets Politihund blev hædret til udstillingen i Herning. Theo vandt, fordi han snusede sig frem til en 89-årig dement plejehjemsbeboer, der var forsvundet fra sit hjem

Årets opdrætter 2017 er Bitta Wöhliche

13-11-2017 08:37, af Marie Helene Rigård Rohleder

Flere års hårdt arbejde gav en velfortjent belønning da Bitta Wöhliche fra kennel Leading Angels vandt den prestigefyldte titel som årets opdrætter 2017 

5 gode råd til at få din hund ned i vægt

18-11-2017 10:14, af Sandra Lund Brudlykke og Amanda Friedel Jakobsen

Overvægt blandt hunde er et stigende problem, og opstår oftest som et resultat af et for højt energiindtag i forhold til aktivitetsniveau

Sådan kan du rense ører på din hund

11-11-2017 10:32, af Astrid Gerd Holtet

Hvordan renser du ører på din hund? 

Dansk verdensmester i Heelwork to music

17-11-2017 16:18, af Marie Helene Rigård Rohleder

Anja Christiansen og Queeny dansede sig til guldet og verdensmestertitlen i Heelwork to music (HTM) i Tyskland. En fantastisk præstation som bygger på et fundament af tillid og samhørighed mellem hund og fører. Se deres performance her

Foredrag om demens hos hunde

15-11-2017 08:02, af Pressemeddelelse

Kreds 1 i DKK inviterer til dyrlægeaften om demens hos hunde d. 29 november i Rødovre med besøg af dyrlæge og forsker fra universitetshospitalet for familiedyr

En drøm der går i opfyldelse