Præsidenten for FCI Rafael de Santiagos svar til offentligheden ovenpå sagen fra Rusland

03-08-2017 16:29, af Anne Ekenberg

Den 1. maj i år lød der et ramaskrig, som gik det meste af hundeverdenen rundt, efter at billeder af en stærkt underernæret mynde af racen sloughi, som vandt Best of Breed-titlen ved en hundeudstilling i Rusland var blevet lagt på nettet. Med på nogle af billederne sås præsidenten for FCI Rafael de Santiago. Han skrev et svar d. 6. maj, som kan læses oversættelse her. Hunden.dk beklager, at vi ikke har været opmærksomme på dette tidligere.

Copyright Ridehesten.com

“Idet jeg er blevet opmærksom på det udbrud af følelser, som et billede taget ved det årlige ”Russian Sighthound Show” i Skt. Petersborg og publiceret på de sociale medier har afstedkommet, vil jeg gerne have lov til at redegøre for følgende:

Jeg dømte ikke nogle af de racer, som omfattede de usunde hunde, hvis billeder blev publiceret på Facebook.

Jeg dømte ikke afghanske mynde, greyhound eller borzoi ved denne udstilling.

Men ved dagens slutning blev jeg dog bedt om at holde [præmie]båndene for størstedelen af alle vinderne sammen med mine meddommere, mens der blev taget fotografier.

Mange hunde blev vist frem for mig, og det var uheldigt, at jeg ikke bemærkede lige præcis denne hunds kondition, da den kom hen for at blive fotograferet.

Jeg skulle have været mere opmærksom, da jeg præsenterede båndene, men det havde været en lang dag. Derfor var det først efter, at billederne var publiceret, at jeg blev klart over situationen. Jeg har personligt stille direkte spørgsmål til den organiserende komite og fik at vide, at alle hunde, som var tilmeldt, var godkendt af de inspicerende dyrlæger. Ikke desto udtrykte jeg min bekymring vedrørende nogle af de viste hundes tilsyneladende ringe tilstand, og det var min intention at gennemgå sagen nærmere, også officielt, når jeg kom hjem.

Jeg er dybt berørt over at have forårsaget sådan et dårligt indtryk i offentligheden, især fordi jeg har det som et særligt punkt i min præsidentperiode for FCI altid at støtte tiltag rettet mod velfærd i FCI, og jeg har en grundlæggende personlig forpligtelse over for dyrevelfærd og – specifikt – hundevelfærd.

Vær forvisset om, at jeg vil fortsætte med at foretage yderligere forespørgsler i denne sag, og jeg vil fortsætte med at gøre en vedvarende indsat for at bevare og fremme HUNDEVELFÆRD i FCI.”

Rafael de Santiago

Præsident for FCI

Læs den engelske version, som findes på FCI’s hjemmeside her.

(Oversat af lektor i engelsk Anne Elisabeth Ekenberg)

Læs også

DKK’s brev til FCI

10-07-2017 13:35, af Anne Ekenberg

DKK har her til aften gengivet indholdet af det brev, DKK har sendt til FCI som reaktion på den frygtelige sag fra forrige uge med den radmagre sloughi på en udstilling i Rusland.

World Dog Show 2014

07-08-2014 07:44, af Tine Luther
Årets største hundebegivenhed i FCI-regi, Word Dog Show, løber af stablen fra fredag den 8. til søndag den 10. august i Finland. Flere end 20.000 hunde, heriblandt 267 fra Danmark, deltager i begivenheden. Følg med live via link i denne nyhed.

World Dog Show 2014

15-07-2014 10:07, af Nina Marie Villadsen
FCI World Dog Show, som bliver afholdt på Messukeskus, Expo og Convention Centre Helsinki den 8.-10. august bliver det største hundearrangement i verden i 2014

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Efterlod hund i bil

12-07-2018 09:52, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

På trods af utallige opfordringer i alle mulige medier, er det ikke alle, der har forstået pointen

Husk nu det der med varme biler og hunde

11-07-2018 15:18, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det er sommerens evige problem. Nogle glemmer det stadig, derfor minder vi lige om det igen. Denne gang med tips fra Spanielbogen

Hunde i vandet ved stranden

07-07-2017 10:11, af Anne Ekenberg

Hunde skal være i snor i sommerhalvåret, når de færdes ved stranden. Men hvad nu, når de er ude i vandet? Hvilke regler gælder så? Og hvad med “Blå flag”- strande?

Social indlæring ses allerede hos helt unge hvalpe

14-07-2018 10:00, af Astrid Gerd Holtet

Social indlæring er en effektiv måde at lære nye ting på, og en indlæringsmåde, som er vigtig for hunde. Voksne hundes evne til at lære fra andre er velundersøgt, og et forskerhold har nu også vist, at helt unge hvalpe også evner at lære nyt på denne måde 

Det sidste farvel

16-07-2018 14:56, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Noget af det værste ved hunde er deres korte levetid. Vi ved at vi skal sige farvel til vores kære hund, og det er så forbandet svært. Her er lidt fra Spanielbogen om det sidste farvel

Dyrlægens 10 råd

18-07-2018 08:12, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Spanielbogen giver dyrlæge Paulette Vivian Topsøe-Jensen 10 gode råd til hundeejere. Læs dem her

Hotspot i sommervarmen

18-07-2017 14:23, af Anne Ekenberg

”Du danske sommer, jeg elsker dig, skønt du så ofte har sveget mig”. Sådan indledes en af vores elskede sange nemlig ”Sommervisen” fra 1923 af Thøger Larsen. Og sådan tegner denne sommer da også til at blive. Det ene øjeblik skinner solen, men det næste øjeblik står det ned i stænger. Alligevel tager vi til stranden med vores hunde og nyder en dejlig dukkert. Og så kan der efterfølgende opstå problemer med ”hotspots”. 

Lær hvalpen at give slip

12-07-2018 08:40, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi kender det udmærket. En hvalp er kommet til verden, og næsten før den rigtig har fået øjne, hænger den med gabet om ens nye dyre sko. Her er lidt tips fra Spanielbogen til, hvad man kan gøre

Må min hund spise kirsebær?

27-07-2017 09:48, af Anne Ekenberg

Kirsebærrene falder næsten af sig selv ned i munden på mig, når jeg ryster en gren. Store, runde og med den smukkeste vinrøde – ja næste sorte – farve smager de vidunderligt. Stenene spytter jeg ud i hånden, og det er der en god grund til

Ganespalte hos hvalpe