Præsidenten for FCI Rafael de Santiagos svar til offentligheden ovenpå sagen fra Rusland

03-08-2017 16:29, af Anne Ekenberg

Den 1. maj i år lød der et ramaskrig, som gik det meste af hundeverdenen rundt, efter at billeder af en stærkt underernæret mynde af racen sloughi, som vandt Best of Breed-titlen ved en hundeudstilling i Rusland var blevet lagt på nettet. Med på nogle af billederne sås præsidenten for FCI Rafael de Santiago. Han skrev et svar d. 6. maj, som kan læses oversættelse her. Hunden.dk beklager, at vi ikke har været opmærksomme på dette tidligere.

Copyright Ridehesten.com

“Idet jeg er blevet opmærksom på det udbrud af følelser, som et billede taget ved det årlige ”Russian Sighthound Show” i Skt. Petersborg og publiceret på de sociale medier har afstedkommet, vil jeg gerne have lov til at redegøre for følgende:

Jeg dømte ikke nogle af de racer, som omfattede de usunde hunde, hvis billeder blev publiceret på Facebook.

Jeg dømte ikke afghanske mynde, greyhound eller borzoi ved denne udstilling.

Men ved dagens slutning blev jeg dog bedt om at holde [præmie]båndene for størstedelen af alle vinderne sammen med mine meddommere, mens der blev taget fotografier.

Mange hunde blev vist frem for mig, og det var uheldigt, at jeg ikke bemærkede lige præcis denne hunds kondition, da den kom hen for at blive fotograferet.

Jeg skulle have været mere opmærksom, da jeg præsenterede båndene, men det havde været en lang dag. Derfor var det først efter, at billederne var publiceret, at jeg blev klart over situationen. Jeg har personligt stille direkte spørgsmål til den organiserende komite og fik at vide, at alle hunde, som var tilmeldt, var godkendt af de inspicerende dyrlæger. Ikke desto udtrykte jeg min bekymring vedrørende nogle af de viste hundes tilsyneladende ringe tilstand, og det var min intention at gennemgå sagen nærmere, også officielt, når jeg kom hjem.

Jeg er dybt berørt over at have forårsaget sådan et dårligt indtryk i offentligheden, især fordi jeg har det som et særligt punkt i min præsidentperiode for FCI altid at støtte tiltag rettet mod velfærd i FCI, og jeg har en grundlæggende personlig forpligtelse over for dyrevelfærd og – specifikt – hundevelfærd.

Vær forvisset om, at jeg vil fortsætte med at foretage yderligere forespørgsler i denne sag, og jeg vil fortsætte med at gøre en vedvarende indsat for at bevare og fremme HUNDEVELFÆRD i FCI.”

Rafael de Santiago

Præsident for FCI

Læs den engelske version, som findes på FCI’s hjemmeside her.

(Oversat af lektor i engelsk Anne Elisabeth Ekenberg)

Læs også

DKK’s brev til FCI

10-07-2017 13:35, af Anne Ekenberg

DKK har her til aften gengivet indholdet af det brev, DKK har sendt til FCI som reaktion på den frygtelige sag fra forrige uge med den radmagre sloughi på en udstilling i Rusland.

World Dog Show 2014

07-08-2014 07:44, af Tine Luther
Årets største hundebegivenhed i FCI-regi, Word Dog Show, løber af stablen fra fredag den 8. til søndag den 10. august i Finland. Flere end 20.000 hunde, heriblandt 267 fra Danmark, deltager i begivenheden. Følg med live via link i denne nyhed.

World Dog Show 2014

15-07-2014 10:07, af Nina Marie Villadsen
FCI World Dog Show, som bliver afholdt på Messukeskus, Expo og Convention Centre Helsinki den 8.-10. august bliver det største hundearrangement i verden i 2014

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

To mænd sigtet i sagen om Hector

15-10-2018 13:09, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Østjyllands Politi har anholdt og sigtet to personer i sagen om kidnapningen af hunden Hector

Betinget fængsel i enorm vanrøgtssag

12-10-2018 13:16, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I den hjerteskærende sag om vanrøgt mod 61 hunde i Gjerlev ved Randers er den 71-årige kvinde netop blevet idømt et års betinget fængsel

Pas nu på den sneglegift

16-10-2018 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Der findes en tysk sneglegift, som til forveksling ligner den danske. Forskellen er bare, at den danske er ufarlig, mens den tyske giver forgiftninger , som kan medfører hundens død

Hunde har sværest ved at lære verbale kommandoer

17-10-2018 10:14, af Astrid Gerd Holtet

Hunde har let ved at lære visuelle eller duftbaserede kommandoer, mens verbale kommandoer er svære for dem at lære

Fredagsquiz: Hvad ved du om de belgiske hyrdehunde

12-10-2018 08:51, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Denne uges fredagsquiz er lidt anderledes, da den omhandler fire hunde. Anledningen er, at Magasinet HUNDEN udkommer i næste uge med et raceportræt af de belgiske hyrdehunde. God fornøjelse

Dyrehelt: Hund hjalp ung pige gennem svær depression

13-10-2018 08:26, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I gymnasiet havde Jórunn fra Næstved så høje krav til sig selv, at hun gik nedmed en voldsom depression. Under sit lange sygdomsforløb kæmpede hun med viljen til at leve. Mens lægerne prøvede alt for at hjælpe, var det hunden Sisu, der blev Jórunns redningsmand. Nu er han sjællandsk regionsvinder i Agria Dyreforsikrings konkurrence “Danmarks Dyrehelt 2018”

Måske kan kosttilskud hjælpe på adfærdsproblemer

11-10-2018 15:19, af Astrid Holtet

Et tilskud af omega-3 fedtsyrer, magnesium og zink, kan måske mindske nogle typer af adfærdsproblemer hos hunde, viser et nyt studie

Dyrenes Beskyttelse: Dom i randerssag er ok

14-10-2018 08:49, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Et års betinget fængsel og forbud mod at holde dyr i ti år, er umiddelbart en fornuftig dom i sagen om vanrøgt fra Randers, mener Dyrenes Beskyttelse

Er hunde særligt kloge?

10-10-2018 08:21, af Astrid Gerd Holtet

En gennemgang af forskningen inden for hundes intelligens peger på, at vi måske har en tendens til at overvurdere vores firbenede familiemedlemmer

Hunde i bil led ikke overlast