På spor efter kanin

24-10-2017 12:31, af Maja Schmidt-Mogensen

Maja har været til kaninslæb med sin finske lapphund sammen med Spidshundeklubben. En sjov og udfordrende tur for både menneske og hund. Læs hendes beretning fra spordagen her

Copyright Ridehesten.com
Foto: Privat

Jeg har min finske lapphund Silke på 2 1/2 år. Hun har altid været utrolig god til at fange mus eller finde fært af hare, rådyr eller egern i skoven. Jeg har også gået til nosework i 1/2 års tid i Brobyværk, som hun nyder, og hun opfangede hurtigt, hvad det gik ud på, da hun er en klog hund og elsker at bruge næsen.

Jeg følger med på Spidshundeklubben Officielt og Spidshundeklubbens Sporgruppe på Facebook. En dag bliver der lagt et opslag op med at Michael Thomsen og Michael Krog, som sidder i Spidshundeklubbens Sporudvalg, afholder en spordag i Sollerup Skov, hvor de vil medbringe kaniner, så det passede med det antal, som havde tilmeldt sig, og så ville de forklare på dagen omkring kaninslæb.

Hvad er kaninslæb?
Vi prøvede både at være sporlægger og at gå et spor med sin hund. Kaninen får en snor eller kæde rundt om halsen, og når man i fællesskab har fundet et godt startsted, så bliver kaninen slæbt frem og tilbage på startstedet, og der bliver lagt lidt hår fra kaninen, med en gren eller sten over til at holde hårene fast, så der er god fært til at hunden kan påbegynde sit spor. Så trækker den ene person kaninen, mens den anden sætter tøjklemmer, hvor vi går. Når der er et knæk på sporet, sættes der 2 tøjklemmer. Når de valgte meter er gået, så finder man et godt sted at lægge kaninen og går tilbage af en anden vej rundt om det spor, man lige har gået. 

Så går starten for første kaninslæb
Det var en rigtig god dag, og jeg blev overrasket over, hvor hurtig Silke var. Jeg havde en 8 meter line på hende og startede omkring 1/2 meter fra hende, men der gik ikke længe før, at jeg næsten ikke havde mere line. Da når hun først fik vist hvor starten af søget var, så var hun allerede afsted og det gik næsten for stærkt, da hun lige nåede at løbe forbi kaninen til sidst,men hun fulgte så fint tilbage til sporet og fandt kaninen, som hun fik lov at snuse grundigt til og bide i, samt at hun fik masser af ros. Der var en hundeskov, hvor et par stykker af os, som havde deltaget på dagen gik i, så hundene kunne lege, og så kørte vi hjem efter at have spist noget frokost og lige fået snakket omkring selve dagen. Silke var rigtig dejlig træt, og jeg holdt øje med hvornår, at der kom en mulighed for at prøve igen.

Meget mere kaninslæb
Silke fik prøvet det af 2 gange i Sollerup Skov, inden vi meldte os til en 400 meter kaninslæbsprøve i Sdr. Stenderup Midtskov d. 23.september 2017.

Der gik det ikke helt så hurtigt, og vi skulle over en masse små åer, og jeg blev virkelig i tvivl, om det nu også var den rigtige vej, da jeg synes, at vi havde haft mere end 2 knæk, men jeg stolede på min hund, indtil jeg kunne se, at her havde sporlæggerne i hvert fald ikke gået, og Silke stoppede op for at kigge på mig. Jeg pegede ned mod jorden igen og sagde 'søg' til hende, og så begyndte hun så fint at søge igen. Silke kunne ikke helt finde sporet lige med det samme, men så pludselig kunne jeg se og mærke på hende, at nu var vi på rette vej igen, og så lå kaninen rigtigt nok over den sidste lille å, som vi skulle over.

Copyright Ridehesten.com
Foto: Privat

Jeg nåede slet ikke at holde øje med klemmer eller andre ting, da jeg fokuserede så meget på Silke og var opmærksom på hendes kropssprog. Så da hun blev usikker, kiggede jeg først op, men havde ingen idé om, hvor jeg skulle sende hende hen. Da hun så kom på sporet igen, var jeg ikke længere i tvivl om, at vi nok skulle komme i mål.

Vi endte også med at få en 1. præmiering med hjem. Så nu hedder det 1000 meter spor til næste år, som jeg er meget spændt på. Jeg fik lov at få kaninen med hjem i fryseren, da så kan jeg gå et spor i skoven tæt på mig og lige tø den op dagen før.

På selve dagen skulle vi mødes kl. 9.00 i Sdr. Stenderup Midtskov, og så skulle de første sporlæggere ud at gøre de første spor klar. Jeg var med ude på det sidste spor og sætte klemmer, hvor en anden trak kaninen. Da de sidste spor var gået, skrev dommeren Benny Christiansen diplomer ud, som blev læst op og gennemgået, imens vi gjorde klar til at spise frokost.

En anderledes og sjov måde at træne sin hund på
Jeg kan kun anbefale andre at starte op med spor, da det er en god måde at få brugt sin hund, og det er virkelig hyggeligt samværd med de personer, som deltager. Silke er rigtig klog og kan hurtigt det, man beder hende om, så hvorfor lave den samme øvelse igen og igen. Hun er desværre ikke ret madglad. Derfor bliver almindelig lydighed hurtigt kedeligt for hende, så jeg er så glad for, at jeg har fundet en anden måde at træne og belønne på, og jeg kan mærke og se på hende, at hun synes, at det er sjovt. Silke er tændt og meget stolt, når opgaven er løst. Spidshunden er meget mere end bare en køn hund. De nyder samarbejdet og at blive brugt.

Læs også

Hunde skaber af billede ud fra lugte

08-03-2018 08:29, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hundens lugtesans er meget veludviklet, men indtil nu har man ikke vidst, om hunden rent faktisk ved, hvad der har afgivet den lugt, som den finder. Det svarer nyt studie på

Lighunde har fantastiske evner – også i vand

15-10-2015 12:26, af Tine Luther
Hunde kan trænes til at finde lig, legemsdele eller blot spor efter disse på land eller i vand – og de er rigtig dygtige til at løse disse svære opgaver.

Terrier-weekend - masser at se på!

05-06-2014 10:20, af Tine Luther
Dansk Terrier Klub afholder midt i juli arrangement med hundeudstilling, spor, flyball, racestande, stande med hundeartikler - og for de små: hoppeborg og slikbod. Sæt allerede nu kryds i kalenderen og kom og oplev over 30 terrierracer!

Farvel til de kongelige corgier

25-04-2018 09:51, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Søndag den 15. april døde den sidste af Dronning Elisabeths corgier. Hermed blev det til 85 år med den lavbenede hund i det britiske kongehus

Dansk juniorhandler til tops på MyDOG

10-01-2018 09:37, af Marie Helene Rigård Rohleder

Den danske juniorhandler Ida Victoria Skodborg gik hele vejen og sluttede af med at vinde juniorhandling om søndagen på den svenske hundeudstilling MyDOG sidste weekend

Video: Shania Twains hund er stædig men sød

18-01-2018 09:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Der kan godt gå et stykke tid, før den canadiske sangerinde igen skriver et verdenshit. I hvert fald hvis hendes hund skal have lov at bestemme

10.000 hunde til Roskilde

09-05-2018 08:50, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Fra fredag til søndag huser Roskilde Dyrskueplads en rekordstor hundeudstilling, organiseret af Dansk Kennel Klub. I alt er der tilmeldt 10.219 hunde og op mod 266 forskellige racer på hver af udstillingerne. Det er altså en oplagt mulighed for at opleve alverdens spændende hunderacer i alle størrelser og former

Gæt året: Japanske spidshunde første gang i Danmark

03-04-2018 14:49, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi er dykket ned i de gamle blade og fundet en artikel fra første gang japanske spidshunde satte poter på dansk jord. Artiklen gengiver vi herunder, men hvornår tror du, den er fra

Stolt Lise Lotte Christensen modtog legat af Lise Nørgaard

19-06-2018 14:30, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Søndag overrakte Lise Nørgaard sit legat, der uddeles til en person, som i særlig grad har bidraget til at værne om naturen og/eller at fremme kulturen. Med legatet følger 20.000 kroner, som Lise Lotte Christensen giver videre til STH – Servicehunde til handicappede

Diego hjælper familien gennem sorgen

09-01-2018 10:11, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

12. december fødte Pernille lille Lilje. Noget var dog helt galt. Lilje var viklet ind i navlestrengen. Hun var dødfødt. Sorgen var og er ubærlig for hele familien, der udover Pernille består af  hendes forlovede Peter, hendes datter på 15 og søn på 11. Uden hunden Diego ville familien være mere indelukket og modløs

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Jarnved advarer hundeejere efter næsten fatal fejl

16-08-2018 13:58, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Adfærdsbehandler og træningsinstruktør Irene Jarnved fik sig mandag noget af et chok, da hendes hund efter et maveonde spiste kantbånd fra bilen. Nu advarer hun andre hundeejere

Titertest – hvad er det?

13-08-2018 08:20, af Astrid Holtet

Titertest tilbydes hos flere og flere dyrlæger rundt omkring i landet – men hvad måler de egentlig?

Nej tak, servicehund forbudt

16-08-2018 08:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Frank Loklindt Sørensen er for tiden indlagt på Psykiatrisk Hospital i Risskov med en psykose. Derhjemme har han god hjælp af sin servicehund. Den er dog ikke velkommen på hospitalet, skriver Aarhus Stiftstidende

Akut betændelse i bugspytkirtel – en smertefuld og livstruende tilstand