Overvægt kan skyldes sygdom

25-11-2018 08:45, af Astrid Gerd Holtet

Overvægt er oftest livsstilsrelateret, men hos nogle hunde kan overvægt være et symptom på sygdomme, der bør opdages og behandles

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

Overvægt hos hunde er et almindeligt problem og skyldes oftest problemer i hundens livsstil. Spiser hunden flere kalorier end den forbruger, vil den tage på i vægt. Hos enkelte hunde kan overvægt dog være et resultat af en sygdom, som bør opdages og behandles.

Hvilke sygdomme kan give overvægtsproblemer?

To af de sygdomme, der oftest har overvægt som symptom, er sygdommene Cushings syndrom og hypothyroidisme. Begge sygdomme skyldes forstyrrelser i hundens hormonbalance, og går de uopdaget hen, kan det påvirke hundens livskvalitet og forkorte dens levetid.

1. Cushings syndrom

Sygdommen Cushings syndrom, kommer som følge af et for højt niveau af binyrebarkhormon i kroppen. Det høje hormonniveau medfører en øget appetit og drikkelyst. Dermed begynder hunden at tage på og samtidig tisse mere end den plejer. Derudover bliver muskulaturen svagere, herunder også bugmuskulaturen, og det betyder at hunden kan blive tyk om maven og få hængebug. Har hunden Cushings syndrom, vil den blandt andet også kunne blive træt, og pelsen kan blive tynd og tør.

2. Hypothyroidisme

Sygdommen hypothyroidisme skyldes en mangel på stofskiftehormon, og det medfører at hundens stofskifte falder. Det kan betyde at hunden begynder at tage på, også selv om at den måske spiser mindre end den plejer. Derudover kan begynde at få en tynd pels og nogle gange også tabe pelsen, samtidig med at huden kan blive fortykket. Hos nogle hunde ses der også bevægelsesforstyrrelser og tævens løbetider kan påvirkes.

Mistænker du, at din hund har en af ovenstående sygdomme, har din hund svært ved at tabe sig, eller tager den på trods af nedsat appetit, bør du kontakte din dyrlæge.

 

/Astrid Gerd Holtet, dyrlæge

Læs også

Hold seniorhunden frisk

14-07-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Med alderen får mange hunde problemer med stive og ømme led i ben og ryg - det kan begrænse hunden og påvirke dens livskvalitet. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at hjælpe din seniorhund forblive aktiv så længe som muligt

Elektroterapi til hunde

13-07-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Gennem elektrisk muskelstimulering, kan elektroterapi hjælpe hunde efter operationer eller skader i bevægeapparatet

Dyreværnet passer hunde

10-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I ferieperioder kan det være svært at finde pasning til familiens logrende medlem. Nu kan du få passet din hund hos Dyreværnet København og Dyreværnet Jylland v/Søndergaard Hunde- og Kattepension. 

Overvægtige hunde lever 2,5 år kortere

17-01-2019 15:12, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Overvægtige hunde kan leve op mod 2,5 år kortere sammenlignet med normalvægtige hunde. Det er resultatet af en ny undersøgelse fra University og Liverpool og Mars Petcares WALTHAM Centre for Pet Nutrition.

Er din hund for tyk eller for tynd?

30-03-2018 09:05, af Astrid Gerd Holtet

Vejer din hund for meget – og hvor meget skal den egentlig veje? Skalaen ”Body Condition Score” kan give dig svaret

5 gode råd til at få din hund ned i vægt

18-11-2017 10:14, af Sandra Lund Brudlykke og Amanda Friedel Jakobsen

Overvægt blandt hunde er et stigende problem, og opstår oftest som et resultat af et for højt energiindtag i forhold til aktivitetsniveau

Kampen mod kiloene

18-10-2017 20:21, af Astrid Gerd Holtet

Overvægt har i flere år været et stigende problem hos de danske hunde, men hvad kan vi gøre, hvis vores hund bliver for tyk? 

Er min hund tyk?

10-12-2017 17:01, af Astrid Gerd Holtet

Overvægt og fedme er et stigende problem blandt danske familiehunde, men ofte kan det være svært for ejeren at se, at hunden vejer for meget 

Cushings syndrom – hvad er det?

07-07-2018 09:18, af Astrid Gerd Holtet

Kortisol er et hormon, der dannes i hundens binyre. Hvis binyrerne begynder at danne for meget kortisol, giver det en lang række uønskede effekter i kroppen – en tilstand der kaldes for hyperadrenocorticisme eller Cushings Syndrom

Hypothyroidisme - når hunden mangler skjoldbruskkirtelhormon

24-09-2018 08:07, af Astrid Gerd Holtet

Skjoldbruskkirtlens hormoner er en essentiel del af hundens stofskifte. Nogle hundes skjoldbruskkirtel danner ikke nok af hormonerne, og det giver sygdommen hypothyroidisme. Vi ser lidt nærmere på sygdommen og hvad den betyder for hunden

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Må min hund spise ærter?

03-08-2017 13:25, af Anne Ekenberg

Foråret og sommeren er højsæson for ærter fra vores egne haver. Vi elsker dem – især selve ærten, men mange synes også godt om bælgen, hvis man har fjernet den seje hinde indeni.  Det hele kan heldigvis også spises af vores hunde.

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Stor forvirring om mulig hvalpefabrik i Hadsund

08-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Da den nye dyreværnsenhed i Nordjyllands Politi slog til mod en adresse i Hadsund, mente man, der kunne være tale om en hvalpefabrik. Leder af enheden holder fast i opfattelsen

Hold seniorhunden frisk

14-07-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Med alderen får mange hunde problemer med stive og ømme led i ben og ryg - det kan begrænse hunden og påvirke dens livskvalitet. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at hjælpe din seniorhund forblive aktiv så længe som muligt

Hunde i vandet ved stranden

07-07-2017 10:11, af Anne Ekenberg

Hunde skal være i snor i sommerhalvåret, når de færdes ved stranden. Men hvad nu, når de er ude i vandet? Hvilke regler gælder så? Og hvad med “Blå flag”- strande?

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

NOSTALGI: Ærligt dommerreferat

15-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi bringer her et ærligt referat fra DKK’s internationale udstilling i Aalborg 18-19 oktober 1969 af dommer Alexander Krasilnikoff

Hjælp - min hund vil ikke spise!

09-12-2017 10:21, af Astrid Gerd Holtet

Kortere eller længere perioder med manglende appetit hos hunden er noget mange hundeejere oplever i løbet af hundens liv. Nogle gange er det forbigående og ganske harmløst, andre gange er det udtryk for sygdom. Hvad skal du så holde øje med, når din hund ikke vil spise sin mad?

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?