Myggekløe og zoneterapi

12-07-2019 12:00, af Vivian Birlie

Er du træt af irriterende myg, der hver år ødelægger din sommer med deres enerverende myggestik? Fortvivl ikke – der er hjælp at hente til både hund og ejer. Her kommer endnu et godt tip fra Vivian Birlie

Copyright Ridehesten.com

Myggene er over os, og i år er et særligt slemt myggeår. Det kan spolere både hund og ejers oplevelser ude i naturen.

Myggene efterlader plagsom og irriterende kløe efter deres stik, og nogle får endda blærer og hævelser i huden og måske en inflammation. Det kan være starten på et hotspot, fordi hunden konstant slikker på det irriterede område.

Nogle mennesker derimod kan være så generet med voldsomme hævelser, at de måske ikke engang kan få en sko på, hvis de er blevet stukket på foden. Det skyldes ofte, at de er overfølsomme overfor myggene, så myggestikkene forårsager en betændelsestilstand, en inflammation.

Men fortvivl ikke. Her er et punkt, der har vist sig effektivt i forhold til at holde myggene væk.

 

Myggestik og B-vitaminer
Du kan støtte punktet ved at give B-vitaminer til både dig selv og din hund. Hvis I spiser B1-vitamin (thiamin) vitamin, har myggene ikke lyst til at være i nærheden af jer. I får nemlig en speciel lugt, som kun myggene kan lugte, og den bryder de sig ikke om.
Voksendosis er 2 stk. 50 mg tabletter morgen, middag og aften.
Hunden skal have barnedosis som er er 2 stk. 50 mg tabletter både formiddag og eftermiddag.
Husk samtidig at tage et B-vitaminkompleks, der indeholder alle B-vitaminerne.
Du behøver ikke at være nervøs for om I får for meget B-vitamin. Overdosis af B-vitaminer hos hunde og katte er ikke et problem i praksis, fordi B-vitaminerne er vandopløselige og derfor udskilles med urinen.

 

Sådan hjælper du din hund og din selv mod myggestik og kløe

Copyright Ridehesten.com

Sådan gør du på dig selv: Punktet sidder på indersiden af begge fødder lige under ankelknoen. Sæt en finger på spidsen af ankelknoen. Lad den falde direkte ned under knoen, så der er ca. 1 cm. til spidsen af ankelknoen. Her mærker du en lille fordybning, og heri ligger punktet.

Tryk minimum 40 sekunder på punktet. Gentag gerne mange gange om dagen.

 

Mere om zoneterapi til hunde og katte
Du kan læse meget mere om zoneterapi til hunde og den 1-årige dyrlægecertificerede uddannelse til hundezoneterapeut på www.sanocanis.dk

Her kan du også læse om de bøger, jeg har skrevet om zoneterapi til hunde og katte.

Hvis du vil arbejde professionelt med hunde kan du tage min 1-årige dyrlægecertificerede uddannelse til hundezoneterapeut - se mere her

Læs også

Stress - Sådan hjælper du din hund

26-06-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Akupunktør, zoneterapeut, forfatter og underviser Vivian Birlie skriver

Har din hund eller kat øjenproblemer, så se her

16-05-2019 08:09, af Vivian Birlie

Forfatter og institutejer af Sano Canis, Vivian Birlie, giver et råd om øjenproblemer fra sin bog Tryg og tilfreds, som er udkommet på Gyldendal

Zoneterapi får accept af forsikring

06-03-2019 15:04, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Snart bliver det muligt at få dækket zoneterapi til sin hund af forsikringen. Vivian Birlie står bag sammenslutningen, som har gjort det muligt

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Må min hund spise ærter?

03-08-2017 13:25, af Anne Ekenberg

Foråret og sommeren er højsæson for ærter fra vores egne haver. Vi elsker dem – især selve ærten, men mange synes også godt om bælgen, hvis man har fjernet den seje hinde indeni.  Det hele kan heldigvis også spises af vores hunde.

Hunde i vandet ved stranden

07-07-2017 10:11, af Anne Ekenberg

Hunde skal være i snor i sommerhalvåret, når de færdes ved stranden. Men hvad nu, når de er ude i vandet? Hvilke regler gælder så? Og hvad med “Blå flag”- strande?

Hold seniorhunden frisk

14-07-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Med alderen får mange hunde problemer med stive og ømme led i ben og ryg - det kan begrænse hunden og påvirke dens livskvalitet. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at hjælpe din seniorhund forblive aktiv så længe som muligt

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Stor forvirring om mulig hvalpefabrik i Hadsund

08-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Da den nye dyreværnsenhed i Nordjyllands Politi slog til mod en adresse i Hadsund, mente man, der kunne være tale om en hvalpefabrik. Leder af enheden holder fast i opfattelsen

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

NOSTALGI: Ærligt dommerreferat

15-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi bringer her et ærligt referat fra DKK’s internationale udstilling i Aalborg 18-19 oktober 1969 af dommer Alexander Krasilnikoff

Hjælp - min hund vil ikke spise!

09-12-2017 10:21, af Astrid Gerd Holtet

Kortere eller længere perioder med manglende appetit hos hunden er noget mange hundeejere oplever i løbet af hundens liv. Nogle gange er det forbigående og ganske harmløst, andre gange er det udtryk for sygdom. Hvad skal du så holde øje med, når din hund ikke vil spise sin mad?

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?