Må min hund spise peberfrugt?

25-07-2017 09:39, af Anne Ekenberg

Rød, gul, grøn – som et trafiklys lyser de op i maden. Rå eller stegte smager de godt – de røde og gule peberfrugter er mine favoritter, da sukkerindholdet er lidt højere end i de grønne peberfrugter. Sukker… Vi elsker det, og mange hunde er også glade for det. Men er peberfrugter nu godt for vores hunde?

Copyright Ridehesten.com

Den gule og den røde peberfrugt er modne udgaver af den grønne peberfrugt, hvilket forklarer det højere indhold af sukker. Den grønne peberfrugt indeholder så mere klorofyl, hvilket gør den bitter i smagen. Det er så også grunden til, at man ikke skal give sin hund grønne peberfrugter, for planten hører til natskyggefamilien ligesom som tomater og kartofler. Her er de grønne frugter også giftige.

Peberfrugter er uanset farve rige på C-vitamin, men især den røde indeholder store mængder beta-caroten og E-vitamin, som forebygger kræft og grå stær. Så især ældre hunde kan have gavn af gule og røde peberfrugter. Ikke nok med det, så er peberfrugter også godt mod gigtplagede ældre hunde.

Endelig er også peberfrugter rige på fibre

Der er således god grund til at give din hund lidt gul eller rød peberfrugt som en kaloriefattig snack, hvis den kan lide det.

Kilde: rapsol.dk, sundhedguide.dk, petpoisoinhelpline.com

Læs også

Ny bog: Danske hundeejere skal lære om foder

16-05-2019 15:22, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dyrlæge Therese G. Horsbjerg udgiver i samarbejde med Bacterfield en bog, som skal guide danske hundeejere gennem den store foderjungle

Er din hund en hvalp eller en junior hund?

14-02-2019 15:01, af Marco Ishøj, Anicura

Langt de fleste hundeejere, skelner ikke imellem om deres hund er en hvalp eller junior hund, hvilket kan resultere i, at knogler og muskler ikke udvikles korrekt

Hvad er spiserørsforstørrelse?

10-12-2018 08:23, af Astrid Holtet

Spiserørsforstørrelse kaldes også for mega-oesophagus og kan gøre det svært for hunden at synke sit foder

 

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Tyve, vogt jer! Lulu er i byen

22-06-2019 11:16, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Lulu er en af de racer, der ikke findes så mange af i Danmark. Hun er en polski owczarek podhalanski, en race, der findes cirka 30 af i landet

 

Rørende gensynsglæde ved Ring 7

23-06-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Som opdrætter er det altid lidt svært at give sine hvalpe videre. Det er det også for Kate Frederiksen, der har opdrættet groenendael siden starten af 90’erne. I Vejen mødte hun en af sine hvalpe

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?

Lille hund på bagsædet kan ramme som en hest

12-06-2019 15:15, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det er ikke et lovkrav i Danmark, at hunde skal være fastspændt eller i bur under bilkørsel. Men kolliderer du med 90 km/t kan en lille hund på 6 kg ramme de foransiddende med en vægt svarende til 700 kg.

Hundevæddeløb ikke et problem i Danmark

18-06-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Efter nyheden fra England om, at hundevæddeløb sidste år kostede 1000 hunde livet, og at flere derfor ønsker sporten forbudt, tog vi en snak med en dansk repræsentant for sporten

Shyloch Statement gjorde det igen

22-06-2019 18:50, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Norske Helge Kvivesen og hans Shyloch Statement tog for anden dag i træk BIS 1 i Vejen

28 dygtige juniorhandlere

23-06-2019 08:12, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Lørdag stillede hele 28 juniorhandlere til start ved konkurrencen, der blev en svær opgave for den australske dommer

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Anklage: Betjent angreb kollega med hund

18-06-2019 09:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

En betjent i Københavns Politi er under mistanke for at have udsat en kollega for et hundebid, viser aktindsigt fra Rigspolitiet