Må min hund spise hindbær?

21-07-2017 06:28, af Anne Ekenberg

Hindbær – de skønne, røde bær sammensat af bittesmå frugter, som hver især indeholder et frø, er vidunderlige her i juli måned, hvor de er lige til at plukke. En herlig ingrediens i tærter og marmelade eller blandet med andre frugter til en lække smoothie. Vi mennesker nyder hindbær – nogle gange udtalt himbær, hvilket stammer fra gammel tid – men er de sunde for vores hunde?

Copyright Ridehesten.com

Hindbær er rig på mange vitaminer og mineraler, men især C-vitamin og kalium og så hele 86% vand. Og så er hindbær rig på antioxidanter til stor gavn for ældre hunde, fordi de har anti-inflammatoriske egenskaber, som hjælpe ømme led.

Læs også: Må min hund spise løg?

Men hindbær er også rige på det naturlige sødestof xylitol. Stoffer er ikke giftigt for mennesker, men i for høje doser kan det være giftigt for hunde. For hvalpe gælder det, at du skal passe ekstra på, at de ikke får for mange hindbær. Så som så meget andet skal hindbær gives med måde.

Så ja, hunde må godt få hindbær i moderate mængder. Så hvis du synes, høsten er lidt lille i år, skulle du måske holde øje med enten børnene eller hunden.

Kilde: akc.com, rapsol.dk

Læs også

Problemer med råt foder

15-01-2018 09:54, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ny forskning viser, at det populære bone and raw food til hunde kan give store problemer for dyrene. Foderet kan nemlig indeholde e. colibakterier, listeria og salmonella. Det skriver Jyllands Posten. 

Kan min hund være veganer?

10-01-2018 16:00, af Amanda Friedel Jakobsen

Veganisme, hvor alle animalske fødevarer er udelukket fra kosten, er blevet en mere populær livstil blandt danskere. Er man veganer, og samtidig hundeejer, har tanken om en plantebaseret diæt til hunden måske strejfet en. Der findes masser af vegansk hundefoder på markedet,  men kan hunde trives på en kost uden kød og andre animalske produkter?

Bag om kostfibre i hundefoderet

29-12-2017 08:39, af Amanda Friedel Jakobsen

Er kostfibre i hundefoder kun noget, der mætter og giver fylder, og som ingen anden funktion har i kroppen? Er det blot et billigt salgstrick brugt af producenter for at gøre foderet billigere? Eller kan hunde rent faktisk drage positiv gavn af fibre i deres kost? Selvom fiber ikke er anset som et essentielt næringsstof for hunde, kan fibre have mange sundhedsmæssige fordele for din firbenede ven 

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Fredagsquiz: Hvad ved du om beaglen

12-01-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Fremover vil vi hver fredag offentliggøre en quiz om en bestemt race af hunde. Fakta om hundene er taget fra Dansk Kennelklubs hjemmeside og burde derfor være ret præcise. Denne uge handler quizzen om beaglen

Hundeejerens adfærd – hvordan påvirker du din hund?

14-01-2018 09:08, af Astrid Gerd Holtet

Et forskerhold fra Wien har undersøgt hvordan vores adfærd påvirker vores hundes evne til at håndtere stressende oplevelser

Problemer med råt foder

15-01-2018 09:54, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ny forskning viser, at det populære bone and raw food til hunde kan give store problemer for dyrene. Foderet kan nemlig indeholde e. colibakterier, listeria og salmonella. Det skriver Jyllands Posten. 

Diego hjælper familien gennem sorgen

09-01-2018 10:11, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

12. december fødte Pernille lille Lilje. Noget var dog helt galt. Lilje var viklet ind i navlestrengen. Hun var dødfødt. Sorgen var og er ubærlig for hele familien, der udover Pernille består af  hendes forlovede Peter, hendes datter på 15 og søn på 11. Uden hunden Diego ville familien være mere indelukket og modløs

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Hunde er gode for økonomien

12-01-2018 08:57, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Nyt studie fra Sverige viser, at hunde og katte har en positiv virkning på nationaløkonomien

Dom i Thor-sagen

14-06-2013 12:49, af Tine Luther
I dag faldt der dom i sagen om den meget medieomtalte hund Thor. Betjenten, der bortførte den fra et internat for at redde dens liv, er idømt betinget fængselsstraf.

Hvorfor gør min hund dog det?

17-01-2018 15:30, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi har alle oplevet det. Vores hund gør et eller andet underligt, og vi undrer os over, hvorfor den egentlig gør sådan. Her er en lille liste med forklaring på nogle af de mest almindelige ting, hunde gør

10 tegn på allergi hos hunde