Må min hund spise asparges?

17-07-2017 10:13, af Anne Ekenberg

Jeg elsker friske asparges. De hvide asparges elsker jeg at spise rå, og de grønne elsker jeg, fordi der er lidt mere smag i dem, når de er kogt. Heldigvis er de også sunde for os, men er de sunde for vores hunde?

Copyright Ridehesten.com

Asparges er ikke giftigt for vores hunde, så det er sikkert for dem at spise. Men du skal tænke over følgende: Hvis du giver din hund rå, grønne asparges, kan din hund få problemer med at fordøje dem. Så hvis du oplever, at din hund kaste op, har diarre eller prutter meget, vil det hjælpe at koge dem en anelse uden brug af salt og smør.

Læs også: Må min hund spise jordbær?

En anden ting, du skal være opmærksom på, er, at asparges har en kedelig tendens til at få hundens – og også vores – urin til at lugte mere ubehageligt. Men hvis din hund ellers er renlig, er det jo ikke noget problem.

Endelig skal du passe på selve aspargesplanten. De uspiselige dele af planten er nemlig giftige for hundene. Så hvis du har plantet asparges i din have, bør du overveje at hegne den del af have ind. Hvis din hund skulle finde på at spise planten, kan den begynde at kaste op, få diarré og mavesmerter.

En ting vigtig ting, du bør vide om asparges på dåse eller glas er, at de kan redde livet for din hund, hvis den ved et uheld er kommet til at spise f.eks. et glasskår eller kyllingeskroget fra skraldespanden. Hvis uheldet er sket, skal du give din hund disse bløde asparges, og de vil vikle sig om de skarpe genstande nede i hundens mave og tarm. Hvis din hund ikke vil spise det, så kom lidt leverpostej eller lignende på. Det er derfor en god ide altid at have dåseasparges stående i husets nødapotek.

Så, ja, din hund kan godt tåle asparges, men der er ingen grund til at give den asparges med mindre uheldet er ude.

Kilde: maddata.dk, artemis.dk, akc.com

Læs også

Rally styrker samarbejdet mellem dig og din hund

27-11-2017 10:15, af Susanne Bagger

Rally er en hyggelig og sjov hundesport for stort set alle typer hunde og mennesker. Det er en form for orienteringsløb for hunde, hvor hund og ejer/fører går rundt på en bane opbygget af skilte, der hver symboliserer en øvelse

Sådan forebygger du nytårsangst med korrekt hundetræning

17-11-2017 08:20, af Ceva Animal Health A/S

Giv din hund indflydelse på sin egen træning, så den får øget selvtillid og bliver mere robust. Træning gør det lettere for hunden at håndtere nytårsaften og den stressede afslutning på kalenderåret, siger ekspert

6 gode råd til at træne indkald med din hund

13-11-2017 16:00, af Susanne Bagger

Alle hunde kan lære at komme, når man kalder. Med nogle hunde kræver det bare lidt mere arbejde end med andre

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Har min hund feber?

07-12-2017 08:24, af Astrid Gerd Holtet

Det er en skrøne, at man kan vurdere hundens kropstemperatur på snuden eller poterne. Men hvad skal du så gøre, hvis du tror din hund har feber?  

Er min hund tyk?

10-12-2017 17:01, af Astrid Gerd Holtet

Overvægt og fedme er et stigende problem blandt danske familiehunde, men ofte kan det være svært for ejeren at se, at hunden vejer for meget 

Når det buldrer og brager udenfor

09-12-2017 19:10, af Astrid Gerd Holtet

Nytårsaften kan være en voldsom og ubehagelig oplevelse for nogle hunde – hvad kan du gøre for at hjælpe?  

Sne kan give dårlig mave

10-12-2017 08:09, af Astrid Gerd Holtet

Hvis sneen begynder at dale, kan nogle hundeejere opleve at hunden spiser af sneen – og det kan give dårlig mave. Vi ser nærmere på hvad der sker

Pas på Fido i december - julemad er ikke hundeæde

11-12-2017 09:46, af Agria Dyreforsikring/ pressemeddelelse

Tal fra Agria Dyreforsikring viser, at december måned er den tid på året, hvor flest hunde må forbi en dyrlæge på grund af madforgiftning. Det skyldes, at velmenende ejere fodrer hunden med julemad, som den ikke kan tåle. Hvis Fido skal have ekstra julegodter i december, hvorfor så ikke bage dem selv?

Min hund er kræsen – Hvad gør jeg?

12-12-2017 16:28, af Sandra Lund Brudlykke og Amanda Friedel Jakobsen

Findes der kræsne hunde, eller er det noget man som ejer selv får sin hund til at være? En klar foderstrategi eller et foderskift er ting, man kan overveje for at komme kræsenheden til livs

Röskvas rejse

05-12-2017 18:20, af Marie Helene Rigård Rohleder

Den islandske fårehund Surtsey’s R-Röskvas rejse begyndte for 2 ½ år siden i en hvalpekasse på Fyns land. Derefter boede den i en kort periode i Østrig, som endte i et gidseldrama, hvorefter hunden blev hentet tilbage til Fyn, og for en måned siden var hun til parring i Frankfurt

Hjælp hunden når den skal til dyrlæge

08-12-2017 17:30, af Astrid Gerd Holtet

Hunde kan ikke fortælle os, hvordan de har det, og derfor er de afhængige af, at vi kan formidle deres problemer, når vi tager dem til dyrlægen – så hvordan forbereder du dig bedst, når din hund skal undersøges? 

Pas på juledekorationerne i december

06-12-2017 16:57, af Astrid Gerd Holtet

I takt med at julen nærmer sig, dukker der mere og mere julepynt op i mange danske hjem. Men en del af de planter, vi bruger til at pynte vores huse, er giftige

Er hunden din nye løbemakker?

07-12-2017 16:24, af Astrid Gerd Holtet

Mange hundeejere nyder at løbe med deres hund – vi ser på, hvad der er vigtigt at huske, når I træner sammen