Leg fremmer hukommelsen

18-09-2017 11:56, af Astrid Gerd Holtet

Mange bruger leg som belønning i forbindelse med træning, fordi det for nogle hunde virker bedre end en tør godbid. Ny forskning tyder dog på, at leg efter træning også har en hel anden fordel – det hjælper måske hundens hjerne til at lagre dét den lige har lært

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

Mennesker husker bedre efter en god nats søvn, fordi søvnen hjælper med at få lagret nye minder i hjernen, og nyere forskning viser at det samme formentlig gælder vores hunde. Men måske er det ikke kun søvn, der har en gavnlig effekt på hundenes hukommelse – resultater fra et nyt studie viser, at leg måske også fremmer hundenes evne til at huske det, de har lært.

En europæisk forskergruppe har undersøgt hvordan leg påvirker hundes evne til at huske nye øvelser. De undersøgte to grupper af hunde. Den ene gruppe lærte en ny øvelse, og fik så lov til at slappe af i en halv time. Den anden gruppe lærte samme øvelse, men blev derefter leget med i en halv time i stedet for.  Dagen efter undersøgte forskerne hvor godt hundene huskede den nye øvelse, og resultaterne viste, at det gjorde de hunde, hvor træningen blev afsluttet med leg.

Forskernes konklusion var, at leg – i lighed med søvn – hjælper hundens hjerne til at lagre minder, og dermed styrker legen hukommelsen. Måske er leg altså ikke blot en god belønning, man kan bruge når man træner, men også et værktøj til at hjælpe hundene med at huske nye ting de lærer.

/Astrid Gerd Holtet, dyrlæge og underviser på veterinærsygeplejerskeuddannelsen 

Læs også

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Har min hund feber?

07-12-2017 08:24, af Astrid Gerd Holtet

Det er en skrøne, at man kan vurdere hundens kropstemperatur på snuden eller poterne. Men hvad skal du så gøre, hvis du tror din hund har feber?  

Er min hund tyk?

10-12-2017 17:01, af Astrid Gerd Holtet

Overvægt og fedme er et stigende problem blandt danske familiehunde, men ofte kan det være svært for ejeren at se, at hunden vejer for meget 

Når det buldrer og brager udenfor

09-12-2017 19:10, af Astrid Gerd Holtet

Nytårsaften kan være en voldsom og ubehagelig oplevelse for nogle hunde – hvad kan du gøre for at hjælpe?  

Sne kan give dårlig mave

10-12-2017 08:09, af Astrid Gerd Holtet

Hvis sneen begynder at dale, kan nogle hundeejere opleve at hunden spiser af sneen – og det kan give dårlig mave. Vi ser nærmere på hvad der sker

Pas på Fido i december - julemad er ikke hundeæde

11-12-2017 09:46, af Agria Dyreforsikring/ pressemeddelelse

Tal fra Agria Dyreforsikring viser, at december måned er den tid på året, hvor flest hunde må forbi en dyrlæge på grund af madforgiftning. Det skyldes, at velmenende ejere fodrer hunden med julemad, som den ikke kan tåle. Hvis Fido skal have ekstra julegodter i december, hvorfor så ikke bage dem selv?

Min hund er kræsen – Hvad gør jeg?

12-12-2017 16:28, af Sandra Lund Brudlykke og Amanda Friedel Jakobsen

Findes der kræsne hunde, eller er det noget man som ejer selv får sin hund til at være? En klar foderstrategi eller et foderskift er ting, man kan overveje for at komme kræsenheden til livs

Röskvas rejse

05-12-2017 18:20, af Marie Helene Rigård Rohleder

Den islandske fårehund Surtsey’s R-Röskvas rejse begyndte for 2 ½ år siden i en hvalpekasse på Fyns land. Derefter boede den i en kort periode i Østrig, som endte i et gidseldrama, hvorefter hunden blev hentet tilbage til Fyn, og for en måned siden var hun til parring i Frankfurt

Hjælp hunden når den skal til dyrlæge

08-12-2017 17:30, af Astrid Gerd Holtet

Hunde kan ikke fortælle os, hvordan de har det, og derfor er de afhængige af, at vi kan formidle deres problemer, når vi tager dem til dyrlægen – så hvordan forbereder du dig bedst, når din hund skal undersøges? 

Pas på juledekorationerne i december

06-12-2017 16:57, af Astrid Gerd Holtet

I takt med at julen nærmer sig, dukker der mere og mere julepynt op i mange danske hjem. Men en del af de planter, vi bruger til at pynte vores huse, er giftige

Er hunden din nye løbemakker?

07-12-2017 16:24, af Astrid Gerd Holtet

Mange hundeejere nyder at løbe med deres hund – vi ser på, hvad der er vigtigt at huske, når I træner sammen