Jackson stak af nytårsaften

02-01-2018 15:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Tanni Løvenbjerg Gettermann havde en forfærdelig nytårsaften, da hendes hund Jackson blev bange for fyrværkeriet og stak af lidt over midnat

Copyright Ridehesten.com
Foto: Privat

Den 5 måneder gamle Jackson er bange for fyrværkeri. Så bange at den stak af fra sin ejer, Tanni, nytårsnat 2018 og var sporløst forsvundet i 9 timer, indtil den blev fundet og kom hjem i god behold. Jackson er en blanding mellem en fransk bulldog og malinois.

Midnatsklokkerne havde ringet, der var blevet skålet i champagne og ønsket godt nytår til familien. Men så skulle den lille Jackson tisse. Klokken er omkring 00.30, da Tanni tager Jackson ud på en lille tissetur. Der lyder en lang række høje brag, og Jackson bliver rigtig bange. Tanni skynder sig at tage den skræmte hund op i sine arme, men Jackson river sig fri og stikker af i frygt.

– Jeg græd nonstop i 9 timer. Jeg havde så dårlig samvittighed, for det var jo min skyld, at han var væk. Jeg var helt ødelagt og vidste ikke, hvordan jeg skulle klare det, hvis han ikke kom tilbage. Jeg tænkte på, hvad han tænkte, om han var bange, og om han vidste, at vi ledte efter ham, fortæller Tanni Løvenbjerg Gettermann.

Eftersøgningen fortsætter hele natten
Mens mange glade danskere fejrede nytåret med deres venner og bekendte, ledte Tanni, hendes kæreste Sami Alaviani og deres familie og venner desperat efter Jackson det meste af nytårsnatten. Til sidst måtte de tage hjem og forgæves forsøge at sove lidt, inden at det blev lyst. Eftersøgningen gik i gang igen tidligt om morgenen på den første dag på året. Sidst på formiddagen får Tanni et fantastisk opkald fra en vågen herre, som havde fundet Jackson. Den havde ligget og gemt sig i en busk cirka 600 meter fra, hvor Tanni bor.

– Min kæreste og jeg havde ledt omkring den busk hele natten, fordi det er et sted, som vi tit går forbi, når vi går tur. Men vi kunne ikke finde ham. Da jeg hentede Jackson hos den venlige mand, som fandt ham, brød jeg grædende sammen igen. Jackson sprang bare op ad mig og ville hjem igen, siger Tanni Løvenbjerg Gettermann.

Copyright Ridehesten.com
Jackson er en blanding mellem en fransk bulldog og malinois. Foto: Privat

Dårlig samvittighed og nye forholdsregler til næste nytår
I dag har Jackson det godt, og Tanni fortæller, at den løber og leger som altid. Men Jacksons første nytårsnat var en forfærdelig oplevelse for både hund og ejer.

–Jeg fortryder så meget, at jeg tog ham ud. Det er den dummeste beslutning, som jeg nogensinde har taget. Jeg kan stadig ikke finde ro og ser hele tiden scenariet for mig igen og igen. Jeg er utryg ved at gå tur med ham, selvom jeg ved, at han stak af pga. fyrværkeriet og ikke fordi, at han ville væk fra sin familie, fortæller Tanni Løvenbjerg Gettermann.  

Til næste nytårsaften vil Tanni ikke gå tur med Jackson, når fyrværkeriet brager udenfor. Det tør hun simpelthen ikke risikere. Derfor vil hun forsøge at planlægge hans gåture lidt bedre, så den får tisset af i forvejen. Men nu skal Jackson og Tanni først og fremmest få ro på efter den forfærdelige oplevelse.

 

 

Læs også

Inviter din hund på nytårshotel

02-03-2019 09:40, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Du kan allerede nu sikre dig, at din hund får en rolig nytårsaften. Clarion Hotel Copenhagen Airport holder igen i år Happy Dog New Year

En god nytårsaften – 4 råd en nytårsaften med hund

31-12-2018 09:02, af Astrid Gerd Holtet

Fyrværkeri, fest og gæster kan være en overvældende oplevelse for mange hunde – heldigvis kan man let gøre aftenen lidt mere hundevenlig

 

Når det brager udenfor

29-12-2018 08:34, af Astrid Gerd Holtet

Mange hunde er bange for fyrværkeri, og det kan gøre nytårsaften svær at komme igennem. Heldigvis er der en masse du kan gøre for at hjælpe hunden, når det buldrer og brager udenfor.

 

Når fyrværkeriet brager

30-12-2017 08:26, af Astrid Gerd Holtet

8 gode råd, hvis din hund ikke kan lide fyrværkeriet nytårsaften

Når det buldrer og brager udenfor

09-12-2017 19:10, af Astrid Gerd Holtet

Nytårsaften kan være en voldsom og ubehagelig oplevelse for nogle hunde – hvad kan du gøre for at hjælpe?  

En møgoplevelse

17-07-2017 14:15, af Janet Frimodt-Møller

Efter en ganske almindelig tur i flot solskin op og ned ad stranden i morges, var mine tre whippets og jeg nået til den sidste halvdel af turen på vej hjem. Og så skete det, som bare ikke måtte ske! Dee Jay stak af…

Bliv klar til nytårsaften – altså 2018!

06-01-2018 09:00, af Astrid Gerd Holtet

For mange hunde var årsskiftet forbundet med stress og angst. Var din hund en af dem, så er det allerede nu du skal tage fat i problemet, så nytårsaften 2018 kan blive en bedre oplevelse  

Smerte i muskler og led kan forstærke lydfobier hos hunde

03-06-2018 08:25, af Astrid Gerd Holtet

Nyt internationalt studie tyder på at smerte i muskler eller led kan forstærke lydfølsomhed hos hunde, og forskerne bag studiet peger på at hunde med lydfobier derfor altid bør undersøges for ikke-opdagede smerteproblemer, især hvis fobien opstår senere i livet   

FORSLAG: Forbyd fyrværkeri

09-01-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Netop nu forsøger fire danskere at samle nok underskrifter til at stille et borgerforslag om forbud mod brug af fyrværkeri for private

 

Kom godt igennem nytårsaften

31-12-2017 08:25, af Astrid Gerd Holtet

Nytårsaften er en festlig aften, hvor vi siger farvel til det gamle år, og velkommen til det nye – men for hunden kan festlighederne være en overvældende oplevelse.

 

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Skal bidske hunde fra Møn aflives

22-05-2019 15:05, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

To hunde sidder på en hundepension på tredje måned, mens politiet vurderer, om de skal aflives

Hvordan undgår man hot spots?

18-05-2019 11:02, af Astrid Gerd Holtet

I varmt og vådt vejr er risikoen for hot spots høj – men hvad er det egentlig, og hvordan undgår du problemet?

Fredagsquiz: Hvad ved du om australian shepherd

24-05-2019 09:06, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Quiz|

Fredagsquizzen er klar efter en uges pause

Skue ikke for alle alligevel

23-05-2019 08:15, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsket om at gøre alt så godt har nu vist sig ikke at lykkes for Dansk Retriever Klub, da en specialklub ikke kan holde skue for alle racer. Derfor er skuet på Hundedagene på Rosenholm slot igen begrænset til retrievere

Politi efterlyser hundeejere

23-05-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Syd- og Sønderjyllands Politi har haft gang i hundesnorene. De efterlyser ejerne til to forskellige hunde

Tager hundeloven fokus fra de virkelige problemer?

17-05-2019 11:27, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dyrlæge Lise Rovsing har på Facebook ytret sig negativt om hundeloven efter et besøg af en hund, der var blevet bidt

Skue for alle racer på Rosenholm Slot