Hundene reddede mig fra at gå i hundene

02-09-2017 12:06, af Marie Helene Rigård Rohleder

For tre år siden blev Marianne Teglborg diagnosticeret med brystkræft. Alligevel underviser hun i ringtræning hver uge, fordi samværet med hundene og hundeejerne giver hende et liv væk fra sygdommen. De sidste to år har næsten hele ringtræningsholdet deltaget i Stafet For Livet og samlet penge ind til Kræftens Bekæmpelse

Copyright Ridehesten.com

Egentlig var Marianne færdigbehandlet for brystkræft i 2014, men 10 måneder efter finder lægerne endnu en knude, og samtidig har kræftsygdommen spredt sig. I dag er Marianna stadig i behandling. I en hverdag hvor sygdommen kræver en stor del af hendes tid, har hun to ugentlige lyspunkter: Ringtræning!

Marianne har undervist i ringtræning ved DKK i Holstebro i næsten 10 år. Derhjemme har hun en ældre chow chow.

– Når jeg har lyst til at kaste håndklædet i ringen og bare sige fuck det her lorteliv, så hanker jeg op i mig selv og tager til hundetræning. Idet samme jeg ankommer til træningsanlægget, efterlader jeg sygdommen i bilen, og så er jeg tilstede i nuet. Hundene gør, at jeg kæmper videre, og ringtræningsholdet giver mig håb. Jeg kan sgu noget udover at have ondt af mig selv, siger Marianne Teglborg.

Copyright Ridehesten.com

Vi går med hundene for Kræftens Bekæmpelse
Alle deltagerne på Mariannes ringtræningshold ved, at hun har kræft. For Marianne insisterer på åbenhed omkring sygdommen, og mest af alt på det faktum, at hun har et liv, som ikke kun handler om kræft.

For to år siden tilmeldte Mariane sig Stafet For Livet. Et helt døgn hvor der sættes fokus på kræftsagen, og hvor deltagerne samler penge ind til Kræftens Bekæmpelse ved at gå og gå og gå lidt mere. Mariannes hold, Team Havheksen, består af nærmest hele ringtræningsholdet og alle deres hunde. Herefter går de på skift et vist antal kilometer, og så gives stafetten videre. Holdet går tilsammen 24 timer i streg.

Team Havheksen fra Holstebro har samlet 62.674 kr. ind til Kræftens Bekæmpelse i 2017. Penge som er doneret ved hjælp af sponsorer, donationer og afholdte auktioner.

– Sidste år var vi 22, og i år var vi 46. Der er en fantastisk oplevelse at gå sammen med alle hundene, og vi har sådan et godt sammenhold. Mit hold har været der for mig hele tiden, siger Marianne Teglborg.

Hver mandag og torsdag er det afsted til ringtræning. For Marianne lever først og fremmest et hundeliv, og så må sygdommen vente.

Læs også

Insulinom hos hunde

09-06-2019 09:00, af Astrid Gerd Holtet

Insulinom er betegnelsen for en form for kræft i hundens bugspytkirtel, der påvirker hundens insulinniveau og dermed dens evne til at regulere blodsukkeret.

Stafet for Livet for newfoundlændere

30-05-2019 15:01, af Mia Thulstrup

Stafet for Livet er et landsdækkende arrangement afholdt af Kræftens Bekæmpelse. Men kræft rammer ikke kun de tobenede

Historien om Barbie

18-04-2019 15:00, af Cynthia Jensen

Sommeren 2018 skulle vise sig at være vendepunktet for en hund i sin bedste alder og en tidligere juniorhandler uden sin ledsager. ”Din hund har ondartet kræft…” lød det fra dyrlægerne. Valget stod mellem at amputere det ene forben eller lade Barbie leve med ondartet kræft i poten. Så mens vi andre nød den varme sommer, så stod Rie med en kæmpe beslutning for sin egen hund. For selvom Barbie sagtens kunne leve på blot 3 ben, så var det måske værd at forsøge at bekæmpe kræften og dermed give Barbie flere år på alle 4 ben?

Meningitis - betændelse i hjernehinderne

02-10-2018 08:28, af Astrid Holtet

Hjernehindebetændelse - eller meningitis - er en alvorlig sygdom hos hunde forbundet med smerte og stivhed i ryg og nakke. Der findes flere forskellige årsager til betændelsen - og vi ser lidt nærmere på hvad der sker, når hunden bliver syg

Det bekymrer hundeejere sig over

18-05-2013 08:19, af Tine Luther
En svensk undersøgelse viser, at hundeejeres bekymringer for, hvad der kan ske deres hund er urealistiske. Langt flere, end der tilsyneladende er grund til, frygter f.eks. ulykker fremfor sygdom.

Ikke nye parvotilfælde

28-01-2019 08:26, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

På Gørlev Dyreklinik, hvor parvovirus blev konstateret sidste uge, har man endnu ikke hørt om nye tilfælde

Kræft i æggestokkene

28-03-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Hundens æggestokke kan rammes af kræft – og det kan give hormonforstyrrelser med uregelmæssige løbetider

Calve-Legg Perthes – en sygdom i lårbenshovedet

11-03-2019 08:40, af Astrid Gerd Holtet

Ved Calve-Legg Perthes ødelægges hundens lårbensknogle og med tiden nedbrydes hundens hofteled

Hvornår kan hunde få kramper?

19-11-2018 09:24, af Astrid Holtet

Kramper opstår når muskler ufrivilligt begynder at trække sig sammen. Det er et tegn på sygdom i kroppen, og kan skyldes mange forskellige ting. Vi ser lidt på, hvilke sygdomme, der kan ligge bag, hvis hundens muskler går i krampe

Min første hund

16-10-2017 11:48, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Lille hund på bagsædet kan ramme som en hest

12-06-2019 15:15, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det er ikke et lovkrav i Danmark, at hunde skal være fastspændt eller i bur under bilkørsel. Men kolliderer du med 90 km/t kan en lille hund på 6 kg ramme de foransiddende med en vægt svarende til 700 kg.

Anklage: Betjent angreb kollega med hund

18-06-2019 09:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

En betjent i Københavns Politi er under mistanke for at have udsat en kollega for et hundebid, viser aktindsigt fra Rigspolitiet

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Nyt værktøj, når hunden skal være alene hjemme

14-06-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Radioprogrammet Mads og Monopolet skulle efter sigende være et glimrende værktøj til at berolige hunden, når den skal være alene hjemme

Sommeren er højtid for maveproblemer hos hunde

13-06-2019 08:23, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Maveproblemer topper statistikken over årsager, som sender hunde til dyrlægen om sommeren. Ofte skyldes skaderne rester fra grillmad, ispinde og alger i badevandet, men årsagen til ondt i maven kan også være “tudseforgiftning”

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?

Menneskestress avler hundestress

11-06-2019 15:13, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ny svensk undersøgelse peger på, at langvarig stress hos hundeejere smitter deres hunde

Verdensstjerner kommer til Viborg

12-06-2019 09:13, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Er du og din hund til nosework, så er det nok en god ide at drage til Indog Elite Center i Viborg til august

Hundevæddeløb ikke et problem i Danmark

18-06-2019 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Efter nyheden fra England om, at hundevæddeløb sidste år kostede 1000 hunde livet, og at flere derfor ønsker sporten forbudt, tog vi en snak med en dansk repræsentant for sporten

Når hunden skal i narkose

15-06-2019 16:17, af Astrid Gerd Holtet

Mange hunde oplever at skulle i narkose i løbet af deres liv – men hvad sker der egentlig når hunden bedøves?