Hotspot i sommervarmen

18-07-2017 14:23, af Anne Ekenberg

”Du danske sommer, jeg elsker dig, skønt du så ofte har sveget mig”. Sådan indledes en af vores elskede sange nemlig ”Sommervisen” fra 1923 af Thøger Larsen. Og sådan tegner denne sommer da også til at blive. Det ene øjeblik skinner solen, men det næste øjeblik står det ned i stænger. Alligevel tager vi til stranden med vores hunde og nyder en dejlig dukkert. Og så kan der efterfølgende opstå problemer med ”hotspots”. 

Copyright Ridehesten.com

”Kært barn har mange navne”, og således også med hotspots. Disse navne siger så noget om, hvornår på året, hotspots typisk opstår: Sommersår, fugtig eksem og retrievereksem er blot nogle af de navne, vi støder på. Og som navnene antyder, hænger hotspots altså sammen med fugtighed og varme. Og det er just det, vi finder om sommeren.

Hvordan spotter man et hotspot?

Et hotspot er et lille område, hvor der opstår et sår, som ikke vil hele. I starten er huden blot rød og måske på størrelse med en to-krone, og hunden har tabt lidt pels her. Der kommer også en grim lugt fra området. I takt med at det klør, vil hunden så kradse hul, og der opstår et reelt sår. Smerten vil få hunden til at kradse sig endnu mere, og området vil blive endnu mere betændt.

Kradseriet er desværre med til at sprede de bakterier, som startede hele miseren, og hvis man ikke griber hurtigt ind, vil hotspottet vokse i diameter og kan blive rigtig stort og meget smertefuldt.

Hvor på hunden findes hotspots?

Det korte og enkle svare er: overalt. Hunden kan nemlig få det på rumpen, i nakken, i lysken, på halen og mellem huden på poterne. Altså: overalt. Der kan være forskellige årsager til det, således at et sår i lysken kan skyldes loppebid, mens et sår mellem poterne kan skyldes allergi.

Hvorfor opstår hotspots?

Her i sommermånederne er det især saltvandet, som er synderen. Når dagen ved stranden er slut, bruger vi andre et håndklæde, mens hunden ofte må nøjes med at ryste sig. Det saltvand, som bliver tilbage i de nederst lag af pelsen, kan sætte gang i et hotspot. Især hunde med lang og tæt pels er udsatte.

Men hotspots kan også skyldes helt andre ting såsom småsår efter trimning, allergi, lopper, skab, ja, sågar problemer med analkirtlerne kan skabe et hotspot!

Hvordan behandles et hotspot?

Dyrlægen vil tage et lille hudskrab for at kigge nærmere på bakteriefloraen. Derefter er kuren at bade hunden i en særlig sæbe, at smøre antibakteriel creme på, samt i svære tilfælde at give antibiotika og binyrebarkhormon.

Hvad du selv kan gøre

Af egen erfaring ved jeg, hvor rædselsfuldt det er at skulle behandle et hotspot, så jeg har stor respekt for lidelsen og vil gøre alt for at undgå det. Her er, hvad du selv kan gøre:

-Hvis din hund har semilang- eller hellang pels, er det meget vigtigt, at pelsen er gennemredt, så der kan komme luft ned til huden. Så sørg for, at din hund er veltrimmet.

-Efter en tur i saltvandet skal hunden skylles i almindelig vand og tørres helt.

-Hold den fri for lopper, flåter og skab.

-Hvis din hund lider af foderallergi, sørg da for det rette foder. Hvis din hund lider af andre former for allergi, sørg da for at få allergien behandlet.

-Søg dyrlæge hurtigt, hvis du spotter et hotspot!

Kilde: Netdyredoktor.dk, akc.com, agria.dk

Læs også

Myggekløe og zoneterapi

12-07-2019 12:00, af Vivian Birlie

Er du træt af irriterende myg, der hver år ødelægger din sommer med deres enerverende myggestik? Fortvivl ikke – der er hjælp at hente til både hund og ejer. Her kommer endnu et godt tip fra Vivian Birlie

4 gode råd til hunden i sommervarmen

09-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Det er blevet sommer i Danmark og temperaturerne kan blive rigtig høje til tider. Det er derfor vigtigt at tage hensyn til din hund og hjælpe den igennem varmen.

Din sommerhund

28-06-2019 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen
Foto|

Det er fredag, solen skinner. Lad os fejre det

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Må min hund spise ærter?

03-08-2017 13:25, af Anne Ekenberg

Foråret og sommeren er højsæson for ærter fra vores egne haver. Vi elsker dem – især selve ærten, men mange synes også godt om bælgen, hvis man har fjernet den seje hinde indeni.  Det hele kan heldigvis også spises af vores hunde.

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Stor forvirring om mulig hvalpefabrik i Hadsund

08-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Da den nye dyreværnsenhed i Nordjyllands Politi slog til mod en adresse i Hadsund, mente man, der kunne være tale om en hvalpefabrik. Leder af enheden holder fast i opfattelsen

Hold seniorhunden frisk

14-07-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Med alderen får mange hunde problemer med stive og ømme led i ben og ryg - det kan begrænse hunden og påvirke dens livskvalitet. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at hjælpe din seniorhund forblive aktiv så længe som muligt

Hunde i vandet ved stranden

07-07-2017 10:11, af Anne Ekenberg

Hunde skal være i snor i sommerhalvåret, når de færdes ved stranden. Men hvad nu, når de er ude i vandet? Hvilke regler gælder så? Og hvad med “Blå flag”- strande?

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

NOSTALGI: Ærligt dommerreferat

15-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi bringer her et ærligt referat fra DKK’s internationale udstilling i Aalborg 18-19 oktober 1969 af dommer Alexander Krasilnikoff

Hjælp - min hund vil ikke spise!

09-12-2017 10:21, af Astrid Gerd Holtet

Kortere eller længere perioder med manglende appetit hos hunden er noget mange hundeejere oplever i løbet af hundens liv. Nogle gange er det forbigående og ganske harmløst, andre gange er det udtryk for sygdom. Hvad skal du så holde øje med, når din hund ikke vil spise sin mad?

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?