Fryser min hund?

23-11-2017 08:20, af Astrid Gerd Holtet

Hunde er født med deres overfrakke på, og mange af dem er gode til at holde varmen, når det bliver koldt udenfor. Alligevel kan det godt blive for koldt – men hvordan kan du vide om din hund fryser? 

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

Nogle hunde har let ved at holde varmen i de kolde vintermåneder, mens andre hurtigt begynder at fryse. En af grundene til forskellen er at finde i pelsen. Der er stor forskel på hvor isolerende hundes pels er. Nogle hunde, som polarracerne, har en så isolerende pels, at de kan klare sig udenfor, selv ved grader langt under frysepunktet. De mere tyndpelsede racer har dog slet ikke den samme grad af isolering, og for nogle af dem kan temperaturer over frysepunktet allerede begynde at give problemer.

En anden forskel er hundenes størrelse. Er man lille, har man sværere ved at holde varmen, og derfor tolererer små hunde kulden langt dårligere, end de store hunde gør.

Hvor koldt hunden har det, kommer også meget an på hvad hunden laver. Mange hunde fryser ikke, hvis de løber og bruger deres krop, men skal de ligge stille i en kold, slukket bil i længere tid, kan de have svært ved at holde varmen.

Hvordan kan jeg se om min hund fryser?

1) Hvis den ryster og skælver

Ligesom hos os, begynder hundes krop at ryste, hvis den er kold. Når kroppen ryster skaber det varme, som er med til at holde kropstemperaturen oppe. Så ryster eller skælver din hund, kan det være tegn på at den fryser.

2) Hvis ørerne bliver kolde

Ørene er et af de første steder på kroppen der bliver kolde, hvis hunden ikke kan holde varmen. Ved at mærke på ørene, kan du derfor få en idé om, hvorvidt din hund har det lidt for koldt.

3) Hvis den bevæger sig anderledes

Hvis hunde fryser, kan de nogle gange begynde at bevæge sig anderledes end de plejer. Virker din hund ikke afslappet i sine bevægelser, men bevæger den sig i stedet langsomt, eller kryber den sammen, kan det være tegn på at den fryser. 

4) Hvis den piber og hyler

Nogle hunde kan finde på at pibe eller hyle, når de bliver kolde, mens andre bliver mere kontaktsøgende.

 

Så når temperaturen falder, og det bliver koldt, handler det altså om at holde øje med din hunds adfærd – opfører den sig anderledes end den plejer, kan det være et tegn på, at den ikke kan holde varmen.

 

 

Læs også

Er min hund tyk?

10-12-2017 17:01, af Astrid Gerd Holtet

Overvægt og fedme er et stigende problem blandt danske familiehunde, men ofte kan det være svært for ejeren at se, at hunden vejer for meget 

Når det buldrer og brager udenfor

09-12-2017 19:10, af Astrid Gerd Holtet

Nytårsaften kan være en voldsom og ubehagelig oplevelse for nogle hunde – hvad kan du gøre for at hjælpe?  

Hjælp - min hund vil ikke spise!

09-12-2017 10:21, af Astrid Gerd Holtet

Kortere eller længere perioder med manglende appetit hos hunden er noget mange hundeejere oplever i løbet af hundens liv. Nogle gange er det forbigående og ganske harmløst, andre gange er det udtryk for sygdom. Hvad skal du så holde øje med, når din hund ikke vil spise sin mad?

Labrador er køleskabstyv

09-12-2014 13:14, af Tine Luther
Se videoen af en labrador, der har fundet ud af at åbne familiens køleskab og fryser for at tage for sig af retterne.

Fryser din hund?

18-02-2015 09:32, af Nina Marie Villadsen
Især mindre hunde kan komme til at fryse, når temperaturen er lav, og så melder spørgsmålet sig; er det synd at give den overtøj på? Det kan du måske få svar på her

Sygdommen bag vaccinationen – Rabies

05-10-2017 15:34, af Astrid Gerd Holtet

Det er for alvor ved at blive mørkt og koldt udenfor. Mange danskere pakker kufferten, når vinteren melder sig, og rejser på ferie – og nogle tager hunden med under armen. Gør man det, er der blandt andet én ting man skal huske at have styr på, nemlig hundens rabiesvaccination

Hund og unge mænd reddede mand fra kuldedøden

10-12-2015 14:08, af Tine Luther
Det var en mørk og stormfuld aften – den aften for et par uger siden, da vinteren gæstede Danmark… Det var bidende koldt, vinden hylede, og sneen lå tykt, men Knud skulle lufte sin hund. Han kom til at sidde fast i sneen. Hans hund sank i, men kom fri af sneen og blev hans redning sammen med tre unge mænd.

Sygdommen bag vaccinationen – Kennelhoste

28-09-2017 16:15, af Astrid Gerd Holtet

Når efteråret melder sig med koldt og fugtigt vejr, begynder mange af os at hoste og snøfte. Der sker en opblomstring af sygdomme, der rammer luftvejene, fordi efterårsvejret giver gode betingelser for de virus og bakterier, der gør os syge – og det samme gælder for vores hunde. En af de sygdomme vi ser mere af hos hunde, når vejret bliver dårligt, er kennelhoste

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Röskvas rejse

05-12-2017 18:20, af Marie Helene Rigård Rohleder

Den islandske fårehund Surtsey’s R-Röskvas rejse begyndte for 2 ½ år siden i en hvalpekasse på Fyns land. Derefter boede den i en kort periode i Østrig, som endte i et gidseldrama, hvorefter hunden blev hentet tilbage til Fyn, og for en måned siden var hun til parring i Frankfurt

Har min hund feber?

07-12-2017 08:24, af Astrid Gerd Holtet

Det er en skrøne, at man kan vurdere hundens kropstemperatur på snuden eller poterne. Men hvad skal du så gøre, hvis du tror din hund har feber?  

Det danske landshold på tur til Nordisk Mesterskab

05-12-2017 14:22, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Er min hund tyk?

10-12-2017 17:01, af Astrid Gerd Holtet

Overvægt og fedme er et stigende problem blandt danske familiehunde, men ofte kan det være svært for ejeren at se, at hunden vejer for meget 

Når det buldrer og brager udenfor

09-12-2017 19:10, af Astrid Gerd Holtet

Nytårsaften kan være en voldsom og ubehagelig oplevelse for nogle hunde – hvad kan du gøre for at hjælpe?  

Sne kan give dårlig mave

10-12-2017 08:09, af Astrid Gerd Holtet

Hvis sneen begynder at dale, kan nogle hundeejere opleve at hunden spiser af sneen – og det kan give dårlig mave. Vi ser nærmere på hvad der sker

Hjemløse sætter hunden først

04-12-2017 21:08, af Marie Helene Rigård Rohleder

Hjemløsedyrlægerne hjælper de hjemløses hunde i København. Et frivilligt arbejde hvor de møder en masse sunde hunde og taknemlige hundeejere 

Hjælp hunden når den skal til dyrlæge

08-12-2017 17:30, af Astrid Gerd Holtet

Hunde kan ikke fortælle os, hvordan de har det, og derfor er de afhængige af, at vi kan formidle deres problemer, når vi tager dem til dyrlægen – så hvordan forbereder du dig bedst, når din hund skal undersøges? 

Pas på juledekorationerne i december

06-12-2017 16:57, af Astrid Gerd Holtet

I takt med at julen nærmer sig, dukker der mere og mere julepynt op i mange danske hjem. Men en del af de planter, vi bruger til at pynte vores huse, er giftige

Er hunden din nye løbemakker?

07-12-2017 16:24, af Astrid Gerd Holtet

Mange hundeejere nyder at løbe med deres hund – vi ser på, hvad der er vigtigt at huske, når I træner sammen