Fakta om borrelia

22-07-2017 12:26, af Anne Ekenberg

Forleden bragte Hunden.dk en artikel om utøjsmidlet Bravecto. Denne artikel affødte en masse gode spørgsmål, og ét af dem gik på, hvorfor vi oplever så store problemer med flåter og borrelia. Hvorfor det er så meget oppe i tiden.

Copyright Ridehesten.com

Da jeg i 1984 fik min første hund, kan jeg ikke erindre, at lopper og flåter var et stort problem. Jovist, min hund fik ind imellem lopper, men så vaskede jeg den i loppeshampoo og kæmmede den i et par dage, og så var den potte ud af verden. Flåter hørte man aldrig noget om.

Mimi Jakobsen

Men så kom flåterne for alvor på danmarkskortet, da Mimi Stilling Jakobsen i 1997 blev bidt af en flåt, som overførte bakterien borrelia og gav hende sygdommen borreliose. Efterfølgende blev Mimi Jakobsen lam i ansigtet, og det tog hende et halvt år at blive nogenlunde rask. Derfor skrives der nu hvert forår om faren for flåter og borrelia og om, hvordan vi og vores hunde kan undgå at blive bidt. Men hvordan er det med borrelia? Hvornår hører vi første gang om disse bakterier?

Borrelias historie

Fundet af rav fra Vestindien indeholdende borreliabakterien fortæller os, at bakterien har eksisteret i 15-20 millioner år, og smitten har derfor eksisteret lige så længe. Man har beskrevet sygdommen siden slutningen af 1800-tallet, men i Europa associerede man første gang borrelia med skovflåten i slutningen 1930’erne. I 1970’erne blev sygdommen så officielt anerkendt, da man havde et udbrud af sygdommen i den amerikanske by Lyme, hvilket gav borreliose tilnavnet “Lyme Disease” i engelsktalende lande. Men faktisk var man først i stand til at isolere borreliabakterien i en skovflåt i 1982. I dag har man så fundet hundredevis af borrelia-arter, men kun fire arter ved man med sikkerhed, kan forårsage borrelia hos mennesker. Med til billedet hører, at kun en femtedel af alle flåter er inficeret med bakterien.

Flåter er mider og ikke tæger

Den voksne hun lægger ca. 6000 æg, hvorefter hun dør. Æggenen lægges i høj og tæt vegetation, såsom krat og højt græs, og her klækkes de til larver efter to uger. Larven finder en mus og suger derefter blod i tre dage. Så er den klar til at gennemgå forvandlingen til en nymfe. Hvis det er tidligt på sommeren, når den frem til voksenstadiet, ellers overvintre den. Som nymfe vil den finde et offer og suge blod i ca. fem dage. De findes 20 gange så mange nymfer, som der findes voksne flåter, hvilket betyder, at langt størsteparten går til undervejs. Endelig i voksenstadiet suger den blod i ca. 10 dage ad gangen – det er kun hunnerne, som suger blod – hvorefter hun befrugtes af hannen. Det efterfølgende forår lægger hun så æggene og dør.

Når den voksne skovflåt suger blod, vokser den fra få millimeter til ca. 1 cm.

Råvildt og flåter hører sammen

Men hvis borrelia har eksisteret i 15-20 millioner år, hvorfor er vi først opmærksomme på det nu? Svaret bunder til dels i, at skovflåternes antal er stigende. I disse år stiger antallet af råvildt således, og da råvildt er bærer af skovflåter i stort antal – der kan sidde 200 skovflåter på et enkelt dyr – ja, så kommer der også flere skovflåter. Dermed øges risikoen for at blive bidt af en, når vi færdes i naturen. Andre faktorer bidrager helt sikkert også.

Flåterne det meste af året

Med vores milde klima er det lige før, vi må regne med at møde flåter året rundt, men sæsonen går normalt fra april til oktober med højsæson fra juni til august. Når temperaturen når over 5 grader, vågner de og kommer frem, og først når temperaturen igen er under 5 grader, går de i dvale. Mens de er fremme, skal flåterne suge blod tre gange i deres liv: Når de er larver, når de er nymfer, og derefter igen når de er voksne. Det er især, når flåterne er larver og nymfer, at de overfører smitten. Det skyldes selvsagt, at de er så små, at vi ikke ser dem og ikke mærker dem.

Kilde: netdoktor.dk, skovflaat.dk, flåtbid.dk

Læs også

Sådan fjerner du en flåt

27-04-2019 08:32, af Astrid Gerd Holtet

Flåt-sæsonen er skudt i gang – vi ser på hvordan du fjerner dem, når de har sat sig fast

Nu er skovflåten snart aktiv igen

25-03-2018 09:35, af Astrid Gerd Holtet

Skovflåter har vi ikke set så meget til de sidste par måneder, men når frosten løsner sit greb i jorden og temperaturen stiger en smule, vil de igen blive aktive og klar til at bide sig fast i både hunde og mennesker. Vi ser lidt nærmere på, hvad flåten egentlig er   

Sygdommen bag vaccinationen – Borreliose

19-10-2017 18:39, af Astrid Gerd Holtet

Det er muligt at vaccinere sin hund mod sygdommen borreliose, men hvad er det for en sygdom der ligger bag vaccinationen?  

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Må min hund spise ærter?

03-08-2017 13:25, af Anne Ekenberg

Foråret og sommeren er højsæson for ærter fra vores egne haver. Vi elsker dem – især selve ærten, men mange synes også godt om bælgen, hvis man har fjernet den seje hinde indeni.  Det hele kan heldigvis også spises af vores hunde.

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Stor forvirring om mulig hvalpefabrik i Hadsund

08-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Da den nye dyreværnsenhed i Nordjyllands Politi slog til mod en adresse i Hadsund, mente man, der kunne være tale om en hvalpefabrik. Leder af enheden holder fast i opfattelsen

Hold seniorhunden frisk

14-07-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Med alderen får mange hunde problemer med stive og ømme led i ben og ryg - det kan begrænse hunden og påvirke dens livskvalitet. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at hjælpe din seniorhund forblive aktiv så længe som muligt

Hunde i vandet ved stranden

07-07-2017 10:11, af Anne Ekenberg

Hunde skal være i snor i sommerhalvåret, når de færdes ved stranden. Men hvad nu, når de er ude i vandet? Hvilke regler gælder så? Og hvad med “Blå flag”- strande?

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

NOSTALGI: Ærligt dommerreferat

15-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi bringer her et ærligt referat fra DKK’s internationale udstilling i Aalborg 18-19 oktober 1969 af dommer Alexander Krasilnikoff

Hjælp - min hund vil ikke spise!

09-12-2017 10:21, af Astrid Gerd Holtet

Kortere eller længere perioder med manglende appetit hos hunden er noget mange hundeejere oplever i løbet af hundens liv. Nogle gange er det forbigående og ganske harmløst, andre gange er det udtryk for sygdom. Hvad skal du så holde øje med, når din hund ikke vil spise sin mad?

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?