Er din hund sund

20-07-2018 15:39, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I Spanielbogen giver dyrlæge Paulette Vivian Topsøe-Jensen 4 gode tips til, hvordan man kan holde øje med hundens sundhed

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

 

Hunde har det med at skjule, når de har smerter. Derfor er det ofte det rene gætværk, hvad der foregår under pelsen på vores bedste ven.

Heldigvis er mennesket stadig en smule klogere end hunde, og vi har selvfølgelig gennemskuet de luskede kræ.

Her er fire ting, du skal lægge mærke til i forhold til din hunds sundhed.

  1. Din hund skal have en god appetit og energi, og den må ikke kaste op, have tynd mave, bøvse eller hikke.
  2. Øjnene skal være blanke og fugtige. Ørene rene med en lidt syrlig lugt. Mundhulen må ikke lugte grimt, og tænderne skal være helt hvide. Gummerne skal være svagt lyserøde på ikke pigmenterede områder.
  3. Pelsen skal være blank uden skæl og huden på maven svagt lyserød. Huden mellem poterne må ikke være rød og irriteret.
  4. Din hund skal tisse og besørge uden problemer

 

Spanielbogen er en håndbog for alle hundeejere – uanset race. Den omhandler alt fra hvalpekøb, hvalpetid, opdragelse, træning og aktivering til livet med den voksne hund og det sidste kapitel i hundens liv.

Læs også

Blodprøver hjælper dyrlægen

27-05-2019 15:00, af Astrid Gerd Holtet

Blodprøver er et vigtigt, og ofte brugt værktøj, når dyrlægen skal vurdere en hunds sundhed eller finde frem til en diagnose, men hvad viser blodprøven egentligt? Vi ser lidt nærmere på, hvordan blodprøven kan hjælpe dyrlægen

Hundeejere får masser af motion

24-04-2019 08:48, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Nyt studie viser, at hundeejere i højere grad end andre får den mængde motion, det kræver at leve et sundt liv

Hundefoder – hvorfor er fedt vigtigt?

06-11-2018 15:13, af Astrid Holtet

For meget fedt er sundhedsskadeligt, men noget fedt er livsnødvendigt for hunden. Vi ser nærmere på hvorfor fedt i hundefoder er vigtigt

Meningitis - betændelse i hjernehinderne

02-10-2018 08:28, af Astrid Holtet

Hjernehindebetændelse - eller meningitis - er en alvorlig sygdom hos hunde forbundet med smerte og stivhed i ryg og nakke. Der findes flere forskellige årsager til betændelsen - og vi ser lidt nærmere på hvad der sker, når hunden bliver syg

Dyrlæge advarer mod medlidenhedskøb

15-11-2018 14:30, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

De fleste gør det af et godt hjerte, men ifølge dyrlæge Henriette Medom Marqvorsen bør man ikke købe hunde i 3. lande for at redde dem fra en ond skæbne

Når dyreejeren ikke gør, hvad dyrlægen siger

18-11-2017 16:06, af Marie Helene Rigård Rohleder

Dyrlæge Boysen - Hudklinik for hund og kat har igangsat et nyt projekt for at undersøge, hvorvidt dyrejerne følger dyrlægens anvisninger, og hvordan dyrlægen kan forbedre kommunikationen mellem ejer og klinik 

Den nordsjællandske hundediarre fortsætter

11-04-2018 15:38, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dyrlæge Mariane Kjær Silset tror kun, vi har set toppen af isbjerget af diarreudbruddene hos hunde i Nordsjælland. Hun opfordrer til, at man får sin hund undersøgt

10 gode råd til en dyresikker jul

13-12-2018 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Dyreværnet melder sig nu i koret blandt gode organisationer, som vil os og dyrene det godt i julen. Her er ti gode råd til en sikker jul for dyrene

Gør hunden nytårsklar

27-11-2018 07:44, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Nytåret står snart for døren, og med det kommer den for hundene frygtelige larm. Her får du lidt gode råd til en god nytårsaften med hunden

 

Hvordan tages en afføringsprøve?

20-06-2019 08:50, af Astrid Gerd Holtet

Mange hundeejere vil opleve at skulle aflevere en afføringsprøve fra deres hund – men hvorfor bruger man afføringsprøver og hvordan gør man, når prøven skal indleveres?

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Må min hund spise ærter?

03-08-2017 13:25, af Anne Ekenberg

Foråret og sommeren er højsæson for ærter fra vores egne haver. Vi elsker dem – især selve ærten, men mange synes også godt om bælgen, hvis man har fjernet den seje hinde indeni.  Det hele kan heldigvis også spises af vores hunde.

Bravecto sendt til undersøgelse

19-07-2017 12:10, af Anne Ekenberg

På de sociale medier har der længe verseret en heftig diskussion for og imod utøjsmidlet og tyggetabletten Bravecto. Rigtig mange har ikke haft problemer i forbindelse med, at deres hund har indtaget pillen, men nogle har desværre oplevet  mere eller mindre alvorlige bivirkninger. Nu har den europæiske lægemiddelmyndighed, European Medical Agency, set på sagen.

Stor forvirring om mulig hvalpefabrik i Hadsund

08-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Da den nye dyreværnsenhed i Nordjyllands Politi slog til mod en adresse i Hadsund, mente man, der kunne være tale om en hvalpefabrik. Leder af enheden holder fast i opfattelsen

Hold seniorhunden frisk

14-07-2019 12:00, af Astrid Gerd Holtet

Med alderen får mange hunde problemer med stive og ømme led i ben og ryg - det kan begrænse hunden og påvirke dens livskvalitet. Heldigvis er der flere ting, du kan gøre for at hjælpe din seniorhund forblive aktiv så længe som muligt

Hunde i vandet ved stranden

07-07-2017 10:11, af Anne Ekenberg

Hunde skal være i snor i sommerhalvåret, når de færdes ved stranden. Men hvad nu, når de er ude i vandet? Hvilke regler gælder så? Og hvad med “Blå flag”- strande?

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Overblik: Regler for hunde på fly

16-03-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ønsker man at få sin hund med på en rejse, er der stor forskel på reglerne hos de enkelte flyselskaber. Derfor er det vigtigt, at man sætter sig ind i selskabets regler, inden man drager mod lufthavnen. Vi bringer her et overblik

NOSTALGI: Ærligt dommerreferat

15-07-2019 12:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Vi bringer her et ærligt referat fra DKK’s internationale udstilling i Aalborg 18-19 oktober 1969 af dommer Alexander Krasilnikoff

Hjælp - min hund vil ikke spise!

09-12-2017 10:21, af Astrid Gerd Holtet

Kortere eller længere perioder med manglende appetit hos hunden er noget mange hundeejere oplever i løbet af hundens liv. Nogle gange er det forbigående og ganske harmløst, andre gange er det udtryk for sygdom. Hvad skal du så holde øje med, når din hund ikke vil spise sin mad?

Må min hund spise jordbær?

16-07-2017 10:07, af Anne Ekenberg

Jeg går ofte tur på en skøn natursti. Tidligere var det en jernbanestrækning, men for mange år siden blev den nedlagt, og i dag har mennesker og dyr glæde af den. På denne tid af året myldre det frem med skovjordbær. Som små røde perler lyser de op i alt det grønne, og jeg elsker at plukke af dem, når jeg med egne øjne kan se, at de modne. Og mine hunde elsker dem også, men må de egentlig få dem?