DNA-tests afslører sygdomme på forhånd

03-05-2018 08:57, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Nyt stort studie viser, at DNA-tests kan bruges til at forudsige, hvilke sygdomme en hund kan komme til at lide af. Det bliver en stor hjælp for hundeejere fremover

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

Resultatet af det hidtil største studie om genetisk test af hunde viser, at man kan forudsige om en hund er i fare for at udvikle visse sygdomme på forhånd. Undersøgelsen testede for 152 genetiske sygdomsvarianter på mere end 100.000 hunde. Af hundene var 18.000 racerene hunde og 83.000 blandede racer. De racerene hunde repræsenterede 330 racer.

– Vores studie viser, at mens de blandede hunde har mindre tilbøjelighed til at udvikle visse sygdomme end de racerene, så kan de sagtens være bærere af sygdommene. Det er vigtigt, at det nu står klart, at alle hunde kan få gavn af genetiske tests, siger Cindy Cole, general manager for Wisdom Health, som sammen med Genoscoper Laboratories står bag studiet.

Undersøgelsen viste, at:

• 2 ud af 100 hunde af blandet race risikerer at udvikle en eller flere af de 152 sygdomme, mens 40 ud af 100 er bærere af en eller flere af sygdommene.
  • 5 ud af 100 racerene hunde risikerer at udvikle en eller flere af de 152 sygdomme, mens 28 ud af 100 er bærere af en eller flere af sygdommene.

– For hundeejere kan forståelse for hvilke genetiske sygdomme, deres hund er i fare for at få, hjælpe dem og deres dyrlæger med at designe et personligt program for deres hund, siger Jonas Donner, ph.d., chefvidenskabelige ekspert ved Genoscoper.

Ønsker man at genteste sin hund for mulige fremtidige sygdomme, kan man blandt andet erhverve sig en dna-test her

Læs også

Har hunde brug for tøj?

13-01-2011 11:04, af Anne Kristine Tollestrup
I de senere år er tøj til hunde blevet en stor trend – men har de brug for det? Det har videnskab.dk prøvet at give svar på.

Skabmiden på spil igen – pas på din hund

11-06-2018 08:02, af Lene Boysen

Ræveskab er en smitsom sygdom, hvor en mikroskopisk lille mide, skabmiden, smitter hunde, katte og andre dyr. Den kan også kortvarigt leve på mennesker. Hos nogle dyr giver ræveskab kraftig kløe og sår, og man skal være opmærksom på at komme til dyrlægen, hvis ens hund pludselig viser disse symptomer

Hundredvis af hunde bliver syge i julen

17-12-2017 17:43, af Pressemeddelelse, Agria dyreforsikring

Juleflæsk, chokolade og ufordøjelige nødder ender alt for ofte i hundes maver i julemåneden. Ifølge tal fra Agria Dyreforsikring er december den måned, hvor flest hunde ender hos dyrlægen med forgiftning

Forskning: Ulven blev menneskets bedste ven flere gange

16-06-2016 09:02, af Kasper Larsson
Forskere har kortlagt det første genom fra en fortidshund, der levede i Irland for godt 5000 år siden. Dette er blevet sammenholdt med arkæologiske fund samt DNA-undersøgelser og viser, at domesticeringen af ulven ikke var et enkeltstående tilfælde.

Hjælp hunden når den skal til dyrlæge

08-12-2017 17:30, af Astrid Gerd Holtet

Hunde kan ikke fortælle os, hvordan de har det, og derfor er de afhængige af, at vi kan formidle deres problemer, når vi tager dem til dyrlægen – så hvordan forbereder du dig bedst, når din hund skal undersøges?

Hollys historie

08-07-2017 10:24, af Anne Ekenberg

I sommeren 2014 år begyndte min dejlige og højtelskede shih tzu kaldet Holly at skrante. Hun hostede, så naturligvis tog jeg hende til dyrlægen. Kennelhoste foreslog jeg selv, da jeg havde kendskab til sygdomme, og symptomerne var de samme. Det er en relativt ufarlig, men irriterende sygdom, når man som jeg har flere hunde, der så alle skal behandles. Så vi kom hjem med medicin, og jeg troede, at alt var godt.

Nye midler i brug mod hundelorte

05-12-2016 09:57, af Kasper Larsson
En lille fransk by tager nye midler i brug mod hundelorte på gaden – synderne skal nu identificeres via dna

Syv søde hvalpe hos dyrlægen (video)

12-12-2017 06:54, af Marie Helene Rigård Rohleder

Hunden.dk fulgte dyrlæge Sofie Flagstad fra Familiedyrlægerne en dag på job, og her tumlede syv skønne hvalpe ind på klinikken for at få et sundhedstjek og blive basisvaccineret og chipmærket, så de er helt klar til at blive hentet af deres nye ejere. Se video fra konsultationen her:

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Titertest – hvad er det?

13-08-2018 08:20, af Astrid Holtet

Titertest tilbydes hos flere og flere dyrlæger rundt omkring i landet – men hvad måler de egentlig?

Strandturen kan være fatal for din hund

09-08-2018 08:35, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Selvom varmen så småt er ved at stilne af, kan en strandtur være fristende. man skal dog være meget opmærksom som hundeejer, skriver Dyreværnet på deres hjemmeside.

Pointeren - en spændstig jæger