DIY – byg et hunde-wc

15-07-2017 12:04, af Anne Ekenberg

Hvis du har have, kender du det sikkert. Man er i færd med at slå græs, og pludselig breder duften af hundeprut sig. Sekunder efter har du trådt i den selv samme prut. Øv også! Heldigvis har mange jo ferie i netop disse dage, så hvorfor ikke bruge noget af den på at bygge et fint WC til hunden i et passende hjørne af haven?

Copyright Ridehesten.com

Nogle hunde kan godt lide at presse rumpen helt ind under hækken. Hvorfor vides ikke, men mon ikke hunde også har brug for lidt privatliv i denne følsomme stund? Andre hunde er mere afslappede omkring privatlivet og gør det gerne, hvor de går og står. Tag derfor bestik af din hunds foretrukne måde at besørge på, når du bygger dens wc.

Under alle omstændigheder kan de fleste hunde godt lige at gøre det på et stykke jord, som ligger lidt højere end resten af haven.

Så indram området med træstammer, store sten eller lav en lille jordvold og fyld så efter med sand eller jord, så det hele bliver hævet et par centimeter.

Du kan også vælge at bruge børnenes gamle plasticsandkasse, som så fyldes op med sand. Uden om kassen lægger du græstørv, så du får en pæn vold uden om. Husk at bore huller i sandkassen, så vandet kan løbe fra.

Hvis der er plads til det, anbefaler vi, at du sætter en relativt stor sten, som hanhundene kan bruge til det, hanhunde gør.

Træningen

Det er ikke så svært at træne sin hund til at bruge wc’et. Hvalpen skal selvfølgelig bæres hen til wc’et i starten, og snart vil den selv søge derhen. Den ældre hund skal måske have lidt mere opmærksomhed, især hvis den er vant til at måtte bruge hele haven. Vis hunden, hvor toilettet er, straks I står op om morgenen, og hver gang den efterfølgende ser ud til at få trang til at besørge.

Læs også

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Har min hund feber?

07-12-2017 08:24, af Astrid Gerd Holtet

Det er en skrøne, at man kan vurdere hundens kropstemperatur på snuden eller poterne. Men hvad skal du så gøre, hvis du tror din hund har feber?  

Er min hund tyk?

10-12-2017 17:01, af Astrid Gerd Holtet

Overvægt og fedme er et stigende problem blandt danske familiehunde, men ofte kan det være svært for ejeren at se, at hunden vejer for meget 

Når det buldrer og brager udenfor

09-12-2017 19:10, af Astrid Gerd Holtet

Nytårsaften kan være en voldsom og ubehagelig oplevelse for nogle hunde – hvad kan du gøre for at hjælpe?  

Sne kan give dårlig mave

10-12-2017 08:09, af Astrid Gerd Holtet

Hvis sneen begynder at dale, kan nogle hundeejere opleve at hunden spiser af sneen – og det kan give dårlig mave. Vi ser nærmere på hvad der sker

Pas på Fido i december - julemad er ikke hundeæde

11-12-2017 09:46, af Agria Dyreforsikring/ pressemeddelelse

Tal fra Agria Dyreforsikring viser, at december måned er den tid på året, hvor flest hunde må forbi en dyrlæge på grund af madforgiftning. Det skyldes, at velmenende ejere fodrer hunden med julemad, som den ikke kan tåle. Hvis Fido skal have ekstra julegodter i december, hvorfor så ikke bage dem selv?

Min hund er kræsen – Hvad gør jeg?

12-12-2017 16:28, af Sandra Lund Brudlykke og Amanda Friedel Jakobsen

Findes der kræsne hunde, eller er det noget man som ejer selv får sin hund til at være? En klar foderstrategi eller et foderskift er ting, man kan overveje for at komme kræsenheden til livs

Röskvas rejse

05-12-2017 18:20, af Marie Helene Rigård Rohleder

Den islandske fårehund Surtsey’s R-Röskvas rejse begyndte for 2 ½ år siden i en hvalpekasse på Fyns land. Derefter boede den i en kort periode i Østrig, som endte i et gidseldrama, hvorefter hunden blev hentet tilbage til Fyn, og for en måned siden var hun til parring i Frankfurt

Hjælp hunden når den skal til dyrlæge

08-12-2017 17:30, af Astrid Gerd Holtet

Hunde kan ikke fortælle os, hvordan de har det, og derfor er de afhængige af, at vi kan formidle deres problemer, når vi tager dem til dyrlægen – så hvordan forbereder du dig bedst, når din hund skal undersøges? 

Pas på juledekorationerne i december

06-12-2017 16:57, af Astrid Gerd Holtet

I takt med at julen nærmer sig, dukker der mere og mere julepynt op i mange danske hjem. Men en del af de planter, vi bruger til at pynte vores huse, er giftige

Er hunden din nye løbemakker?

07-12-2017 16:24, af Astrid Gerd Holtet

Mange hundeejere nyder at løbe med deres hund – vi ser på, hvad der er vigtigt at huske, når I træner sammen