DIY – byg et hunde-wc

15-07-2017 12:04, af Anne Ekenberg

Hvis du har have, kender du det sikkert. Man er i færd med at slå græs, og pludselig breder duften af hundeprut sig. Sekunder efter har du trådt i den selv samme prut. Øv også! Heldigvis har mange jo ferie i netop disse dage, så hvorfor ikke bruge noget af den på at bygge et fint WC til hunden i et passende hjørne af haven?

Copyright Ridehesten.com

Nogle hunde kan godt lide at presse rumpen helt ind under hækken. Hvorfor vides ikke, men mon ikke hunde også har brug for lidt privatliv i denne følsomme stund? Andre hunde er mere afslappede omkring privatlivet og gør det gerne, hvor de går og står. Tag derfor bestik af din hunds foretrukne måde at besørge på, når du bygger dens wc.

Under alle omstændigheder kan de fleste hunde godt lige at gøre det på et stykke jord, som ligger lidt højere end resten af haven.

Så indram området med træstammer, store sten eller lav en lille jordvold og fyld så efter med sand eller jord, så det hele bliver hævet et par centimeter.

Du kan også vælge at bruge børnenes gamle plasticsandkasse, som så fyldes op med sand. Uden om kassen lægger du græstørv, så du får en pæn vold uden om. Husk at bore huller i sandkassen, så vandet kan løbe fra.

Hvis der er plads til det, anbefaler vi, at du sætter en relativt stor sten, som hanhundene kan bruge til det, hanhunde gør.

Træningen

Det er ikke så svært at træne sin hund til at bruge wc’et. Hvalpen skal selvfølgelig bæres hen til wc’et i starten, og snart vil den selv søge derhen. Den ældre hund skal måske have lidt mere opmærksomhed, især hvis den er vant til at måtte bruge hele haven. Vis hunden, hvor toilettet er, straks I står op om morgenen, og hver gang den efterfølgende ser ud til at få trang til at besørge.

Læs også

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Seniorhunden – 10 ting der sker når hunden bliver gammel

15-10-2017 12:03, af Astrid Gerd Holtet

Når hunden bliver gammel, sker der en masse ændringer, som har betydning for dens sundhed. Vi har kigget nærmere på ti af de ting, der ændrer sig hos seniorhunden. 

Tørre øjne – hvad er det?

14-10-2017 20:00, af Astrid Gerd Holtet

Sygdommen ”Tørre øjne” – eller Keratokonjunktivitis Sicca - kan, hvis ubehandlet, føre til nedsat syn og blindhed.  Hvad ligger bag de tørre øjne og hvad skal du holde øje med?  

Sygdommen bag vaccinationen – Herpesvirus

16-10-2017 15:02, af Astrid Gerd Holtet

Herpesvirus er en af årsagerne til tidlig hvalpedødelighed, og der findes ingen behandling for sygdommen – så hvordan kan den undgås? 

Eksklusivt kursus for hundepassere

12-10-2017 15:57, af Marie Helene Rigård Rohleder

Dogley og Dansk Kennel Klub afholder et fagligt kursus for hundepassere med undervisning af en af Danmarks dygtigste instruktører. Kurset vil forberede dig på mange af de situationer, der kan opstå, når du passer fremmede hunde og dermed ruste dig bedre til ansvaret som hundepasser

Min første hund

16-10-2017 11:48, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Sygdommen bag vaccinationen – Smitsom leverbetændelse

13-10-2017 16:26, af Astrid Gerd Holtet

Smitsom leverbetændelse er én af de sygdomme vi kan vaccinere vores hunde imod, men hvad er det egentlig for en sygdom? 

Hvornår er hunden gammel?

16-02-2011 15:58, af Anne Kristine Tollestrup
Alderdom er en vej, vi alle må gå, men hvornår er alderdom så hård ved hunden, at det er på tide at hjælpe den til de evige jagtmarker? Det giver Fagdyrlæge Finn Boserup et svar på.

Hundevenlig ferie på Vemmetofte Camping

09-10-2017 11:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

Vemmetofte Strand Camping er et ferieparadis for din hund. Stedet har egen legeplads til hunde, et hundebad og fælles gåture, fordi de vil skabe en feriemulighed for hele familien

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Farvel til min bedste ven

02-10-2017 09:19, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger