Diego hjælper familien gennem sorgen

09-01-2018 10:11, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

12. december fødte Pernille lille Lilje. Noget var dog helt galt. Lilje var viklet ind i navlestrengen. Hun var dødfødt. Sorgen var og er ubærlig for hele familien, der udover Pernille består af  hendes forlovede Peter, hendes datter på 15 og søn på 11. Uden hunden Diego ville familien være mere indelukket og modløs

Copyright Ridehesten.com
Privatfoto

Pernille og barnets far Peter havde besluttet, at de ikke ville kende barnets køn, før det kom ud til dem. Klokken 18.56 blev barnet født.

– Det hele gik så stærkt. Jeg lå briksen med barnet halvt ude af mig. Barnet kom med numsen først, fortæller Pernille Louise Larsen.

Jordemoderen kiggede på barnet og derefter på Pernille. Hun fortalte den fødende kvinde, at barnet var en pige, men at hun var dødfødt. 

– Navlestrengen var viklet rundt om halsen på hende, så de formoder, det er derfor, hun døde. Vi valgte, at hun ikke skulle obduceres, da vi ikke ville have, der skulle skæres i hende, lyder det fra Pernille Louise Larsen. 

Savn, længsel og meningsløshed
Sorgen var naturligvis stor. Hjemme sad Pernilles datter på 15 og søn på 11 og ventede på nyheden om den lille ny. 

– I starten var der ikke så meget plads til min sorg, da jeg skulle tage hånd om mine børns sorg. Vi valgte, at de skulle komme op på hospitalet. De ville ikke se hende, men vi snakkede, krammede og græd i to timer, inden de tog hjem igen, fortæller hun. 

Copyright Ridehesten.com
Børnene bruger Diego meget til trøst. Privatfoto

22. december blev lille Lilje begravet. Dagene op til begravelsen er svære at skille fra hinanden. Alle de praktiske ting har fyldt meget, og så har familien endda også stået midt i en flytning. 

– Vi har haft vores fokus et andet sted, men nu sidder vi tilbage med den største følelse af savn, længsel og meningsløshed, siger hun. 

Familien får dog hverdagen til at hænge sammen, og det takker Pernille en ganske ung fyr for. Fyren hedder Diego og er familiens hund, en labrador på 20 måneder. 

– Da jeg var gravid, passede han ekstremt meget på mig og min mave. Han ville være tæt på mig hele tiden, men aldrig ligge ovenpå min mave. Nu ligger han ovenpå min mave, og på en måde “optager” min døde datters plads, for han er blevet ekstremt morsyg. Han er mere opmærksom på mine børn og mere beskyttende generelt. Det er som om han ser lige igennem os, fortæller hun.

Redningsvesten
Pernille Louise Larsen kan tydeligt mærke, at Diego har forandret sig, og  at han kan fornemme, at noget er galt. 

– Han har ændret meget adfærd. Han er meget observant, og er der den mindste lyd ved hoveddøren, så gør han. Han skal sikre sig, at vi alle er OK. Han er blevet mere voksen og ansvarlig. Hvor han før var en unghund, der altid lavede ballade og prøvede grænser af. Han kan stadig godt lave ballade, men det er slet ikke i samme omfang, fortæller Pernille Louise Larsen. 

Copyright Ridehesten.com
Familien har haft Diego siden juli måned 2016. Privatfoto

Hun er ikke i tvivl om, hvordan livet ville have været, hvis ikke Diego havde været der til at trøste familien i den svære tid. 

– Så ville jeg nok være mere modløs og lukke mig mere inde. Han sørger for, at jeg kommer ud på mine daglige gåture med ham, og at jeg lige får et kærligt blik og en altid logrende hale at komme hjem til. Han er min redningsvest, og hans pels har taget imod mange tårer. Han kan bare noget, som vi mennesker ikke kan forklare, siger hun og fortsætter: 

– Uanset vores humør, så er han glad. Han opfanger vores sindsstemning lynhurtigt, og agerer derefter. Har jeg en dårlig dag, hvor jeg græder meget, så hører han altid efter mig og ikke laver ballade, som en unghund normalt gør. Han kan fornemme, at jeg ikke har overskud til det. Nogle gange er det nok, at han bare ligger hos mig.

Læs også

Golden retriever trøster efter skudmassakre

20-02-2018 09:08, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Efter skoleskyderiet, som kostede 17 mennesker livet, i Parkland Florida, har en ganske særlig hund hjulpet med at trøste de mange, der er ramt af denne tragedie

Børn med hund har mindre sandsynlighed for astma

03-03-2018 15:08, af Astrid Gerd Holtet

Et stort svensk studie peger på at børn, der vokser op med hund, har mindre sandsynlighed for at udvikle astma

Diego er fortsat familiens store støtte

22-02-2018 15:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

I januar fortalte vi om hunden Diego, der var en stor støtte for Pernille Louise Larsen og resten af familien efter en tragisk fødsel, hvor den nyfødte datter Lilje var dødfødt. I de næsten to måneder, der er gået, er Diego fortsat med at være en støttende hund

En hund er bedre end søskende

04-01-2018 08:40, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Ny forskning fra University of Cambridge viser, at børn har flere fordele ved at have en hund end ved at have søskende. 

Besøg på Barn og Hund-lejr i Norge (video)

08-11-2017 08:10, af Marie Helene Rigård Rohleder

HUNDEN's redaktion har besøgt Oslo Hundeskole i Norge. Over 50 børn deltog i skolens Barn og Hund-lejr i efterårsferien for at træne agility og bare have det sjovt. Se HUNDEN's video fra lejren med interview af  den daglige leder af Oslo Hundeskole

Hunde- og børnedage på Valdemar Slot

11-04-2018 08:58, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

19-21. maj er der igen hundedage på Valdemar Slot. I år præsenterer de et fantastisk flot program, som har fokus på børn og hunde

 

Gem madskålen væk!

04-10-2017 12:28, af Astrid Gerd Holtet

Alle hunde har brug for at bruge hjernen dagligt, men i en travl hverdag kan det være svært at nå, når der også skal købes ind, laves mad, hentes børn og ordnes vasketøj. Et nemt trick, der sikrer at hunden bliver udfordret, er at gemme madskålen væk!

Hvordan er det at blive bidt af en hund

13-06-2018 08:00, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Sebastian Klein har i et tv-program for børn undersøgt, hvordan det føles at blive bidt af en hund. Kennelklubben har hjulpet med at føre ideen ud i livet

 

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Bjarke Kirkegaard Nielsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Bjarke Kirkegaard Nielsen

bkn@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Titertest – hvad er det?

13-08-2018 08:20, af Astrid Holtet

Titertest tilbydes hos flere og flere dyrlæger rundt omkring i landet – men hvad måler de egentlig?

Strandturen kan være fatal for din hund

09-08-2018 08:35, af Bjarke Kirkegaard Nielsen

Selvom varmen så småt er ved at stilne af, kan en strandtur være fristende. man skal dog være meget opmærksom som hundeejer, skriver Dyreværnet på deres hjemmeside.

Pointeren - en spændstig jæger

08-08-2018 08:27, af Flemming Sørensen

I år kan Dansk Pointer Klub fejrer 100-års jubilæum. Den aktive klub fejrede i april måned jubilæet med prøver og udstilling på Sjælland og Fyn.  Sommeren bød også  på en udstilling, hvor alle stående jagthunde var indbudt til at få deres hunde bedømt. Ligeledes vil der blive ekstra aktiviteter i klubben i efteråret. Generelt har der i skrivende stund været en stor tilslutning til aktiviteterne både fra ind- og udland. Læs om racen der er unik til fuglejagt

Blandede oplevelser ved World Dog Show 2018