Brug leg som belønning

08-10-2017 11:43, af Astrid Gerd Holtet

Har man trænet med sin hund, har man måske også oplevet at stå på træningspladsen og vifte med godbidderne, imens hundens fokus er rettet et helt andet sted hen – alt andet virker bare meget mere interessant, end de små runde kiks man har i hånden. Men hvad kan man så gøre?

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

Muligheden for at belønne hunden, når den gør det rigtige, er fundamentalt for moderne hundetræning. En af de nemmeste – og ofte meget effektive – belønninger man kan bruge, er mad i form af mundrette godbidder. Nogle hundeejere oplever dog, at godbidderne ikke vækker deres hunds interesse, og dermed mister de et vigtigt redskab i deres træning – og hvad gør man så?

Der findes heldigvis en lang række alternativer til den almindelige godbid, og bruges de rigtigt, kan de ende med at være meget mere effektive, end de tørre hundekiks – og én af disse muligheder er leg!

For mange hunde er leg sjovt, og leg kan dermed bruges som en belønning for noget andet og mere kedeligt, som for eksempel at komme når der bliver kaldt. Så har man en hund, der er glad for at lege kan man tage yndlingslegetøjet med i lommen, når man skal træne – eller bare gå en tur – og så kan en korrekt udført øvelse let belønnes ved at gribe ned i lommen og hive legetøjet frem. Jo gladere hunden er for sit legetøj, jo bedre en belønning vil det være.

Udover at være en god belønning for legesyge hunde, så har forskning også vist, at hvis hundene leger efter de har lært noget nyt, så husker de det bedre næste dag. Så at afslutte et træningspas med lidt leg, kan måske oven i købet fremme hundens hukommelse og dermed træningen på længere sigt.

Så find yndlingslegetøjet frem, put det i lomme og kom ud på træningspladsen!

Læs mere om alternativer til godbidderne i denne måneds nummer er HUNDEN i artiklen ”Når godbidderne ikke virker – alternative belønningsformer”

Læs også

Leg fremmer hukommelsen

18-09-2017 11:56, af Astrid Gerd Holtet

Mange bruger leg som belønning i forbindelse med træning, fordi det for nogle hunde virker bedre end en tør godbid. Ny forskning tyder dog på, at leg efter træning også har en hel anden fordel – det hjælper måske hundens hjerne til at lagre dét den lige har lært

Vi keder os…gemte godbidder

02-08-2017 06:27, af Anne Ekenberg

Så regner det igen, så derfor kommer her er en leg, som både kan bruges indendørs – men også udendørs afhængig af præference. Det er en af de nemmeste og sjoveste lege set fra din hunds perspektiv – og hvis din hund ikke vil være med, er det lige før vi anbefaler, at du tager den til dyrlæge – sagt med et glimt i øjet forstås…

Mishandlet hund fundet i live

07-07-2016 11:12, af Kasper Larsson
En indisk medicinstuderende og en kammerat filmede deres sadistiske leg, hvor de smilende kastede en rædselsslagen lille hund ud fra en 30 meter høj bygning. Hunden er nu fundet i live

Må min hund spise asparges?

17-07-2017 10:13, af Anne Ekenberg

Jeg elsker friske asparges. De hvide asparges elsker jeg at spise rå, og de grønne elsker jeg, fordi der er lidt mere smag i dem, når de er kogt. Heldigvis er de også sunde for os, men er de sunde for vores hunde?

Dirigering som sjov hverdagsaktivering

24-05-2017 16:00, af Anne Ekenberg

En god måde at etablere kontakt og øge motivationen for samarbejde imellem dig og din hund er at supplere den mere seriøse træning med sjove øvelser

Hvor svært kan det være – om ringtræning

28-07-2017 12:57, af Anne Ekenberg

Man tager en hund i en tynd line. Så løber man rundt på de dertil udlagte måtte, og til sidst står man stille foran dommeren. Sig mig engang – hvor svært kan det være at udstille sin hund?

At være schweisshund og schweisshundefører

11-08-2017 14:03, af Anne Ekenberg

Når vilde dyr påkøres, skambides eller skamskydes, men overlever, er det vigtigt at finde dyret så hurtigt som muligt, så det ikke går en lang og tragisk død i møde. Til dette arbejde har vi heldigvis vores dygtige schweissfører og deres fantastiske hunde.

Vi keder os…Lær din hund at søge

16-07-2017 17:11, af Anne Ekenberg

Det regner, og mine hunde vil ikke ud. Men kors, hvor de keder sig! Et eller andet skal der ske, mens vi venter på tørvejr. Så her er, hvad jeg har i sinde at byde dem…

Lær din hvalp at dutte på klokke

16-07-2017 16:09, af Anne Ekenberg

Mange har sikkert sat sommerferien af til at få en ny hvalp, men samtidig med glæden over at få den lille ny hjem, starter også det seje træk med at få den gjort renlig. Her er et tip til, hvordan du kan træne din hvalp til at give tegn, når det er tid, ved at aktivere en klokke.

Vi keder os…Lær din hund at gå ved siden af dig

23-07-2017 19:35, af Anne Ekenberg

Det er ikke svært at lære sin hund at gå ved siden af dig. Hunden.dk guider dig igennem en sjov og hyggelig øvelse, som du kan starte med at lave inden døre.  Din hund vil synes om den, og den vil sikkert komme dig til gavn, når I senere bevæger jer udenfor.

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Seniorhunden – 10 ting der sker når hunden bliver gammel

15-10-2017 12:03, af Astrid Gerd Holtet

Når hunden bliver gammel, sker der en masse ændringer, som har betydning for dens sundhed. Vi har kigget nærmere på ti af de ting, der ændrer sig hos seniorhunden. 

Tørre øjne – hvad er det?

14-10-2017 20:00, af Astrid Gerd Holtet

Sygdommen ”Tørre øjne” – eller Keratokonjunktivitis Sicca - kan, hvis ubehandlet, føre til nedsat syn og blindhed.  Hvad ligger bag de tørre øjne og hvad skal du holde øje med?  

Sygdommen bag vaccinationen – Herpesvirus

16-10-2017 15:02, af Astrid Gerd Holtet

Herpesvirus er en af årsagerne til tidlig hvalpedødelighed, og der findes ingen behandling for sygdommen – så hvordan kan den undgås? 

Eksklusivt kursus for hundepassere

12-10-2017 15:57, af Marie Helene Rigård Rohleder

Dogley og Dansk Kennel Klub afholder et fagligt kursus for hundepassere med undervisning af en af Danmarks dygtigste instruktører. Kurset vil forberede dig på mange af de situationer, der kan opstå, når du passer fremmede hunde og dermed ruste dig bedre til ansvaret som hundepasser

Min første hund

16-10-2017 11:48, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger

Sygdommen bag vaccinationen – Smitsom leverbetændelse

13-10-2017 16:26, af Astrid Gerd Holtet

Smitsom leverbetændelse er én af de sygdomme vi kan vaccinere vores hunde imod, men hvad er det egentlig for en sygdom? 

Hvornår er hunden gammel?

16-02-2011 15:58, af Anne Kristine Tollestrup
Alderdom er en vej, vi alle må gå, men hvornår er alderdom så hård ved hunden, at det er på tide at hjælpe den til de evige jagtmarker? Det giver Fagdyrlæge Finn Boserup et svar på.

Hundevenlig ferie på Vemmetofte Camping

09-10-2017 11:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

Vemmetofte Strand Camping er et ferieparadis for din hund. Stedet har egen legeplads til hunde, et hundebad og fælles gåture, fordi de vil skabe en feriemulighed for hele familien

Skal du have hund? - Vælg den rigtige race!

13-10-2017 10:10, af Marlene Goldbæk Johansen

Hvert år bliver over 12.000 raske hunde aflivet i Danmark, fordi deres mennesker ikke længere kan eller vil beholde dem.

Det er ofte hundenes adfærd, som volder problemer, og problemerne skyldes næsten altid, at ejeren ikke var ordentligt afklaret omkring det at have hund – og om det rette racevalg, inden hunden blev anskaffet.

Det er uendelig vigtigt, at man vælger en race, der passer til lige netop det liv, man lever – og at man kan honorere racens behov. Både for hundens og for ejerens skyld!

Her kan du læse de portrætter af forskellige racer, der har været bragt i magasinet HUNDEN.

Farvel til min bedste ven

02-10-2017 09:19, af Cecilie Krarup

Juniorhandler og gymnasieelev Cecilie Krarup er fast blogger for hunden.dk. Her skriver hun om sit ungdomsliv med hunde, ringtræning og ambitioner inden for hundeudstillinger