Brug leg som belønning

08-10-2017 11:43, af Astrid Gerd Holtet

Har man trænet med sin hund, har man måske også oplevet at stå på træningspladsen og vifte med godbidderne, imens hundens fokus er rettet et helt andet sted hen – alt andet virker bare meget mere interessant, end de små runde kiks man har i hånden. Men hvad kan man så gøre?

Copyright Ridehesten.com
Foto: Shutterstock

Muligheden for at belønne hunden, når den gør det rigtige, er fundamentalt for moderne hundetræning. En af de nemmeste – og ofte meget effektive – belønninger man kan bruge, er mad i form af mundrette godbidder. Nogle hundeejere oplever dog, at godbidderne ikke vækker deres hunds interesse, og dermed mister de et vigtigt redskab i deres træning – og hvad gør man så?

Der findes heldigvis en lang række alternativer til den almindelige godbid, og bruges de rigtigt, kan de ende med at være meget mere effektive, end de tørre hundekiks – og én af disse muligheder er leg!

For mange hunde er leg sjovt, og leg kan dermed bruges som en belønning for noget andet og mere kedeligt, som for eksempel at komme når der bliver kaldt. Så har man en hund, der er glad for at lege kan man tage yndlingslegetøjet med i lommen, når man skal træne – eller bare gå en tur – og så kan en korrekt udført øvelse let belønnes ved at gribe ned i lommen og hive legetøjet frem. Jo gladere hunden er for sit legetøj, jo bedre en belønning vil det være.

Udover at være en god belønning for legesyge hunde, så har forskning også vist, at hvis hundene leger efter de har lært noget nyt, så husker de det bedre næste dag. Så at afslutte et træningspas med lidt leg, kan måske oven i købet fremme hundens hukommelse og dermed træningen på længere sigt.

Så find yndlingslegetøjet frem, put det i lomme og kom ud på træningspladsen!

Læs mere om alternativer til godbidderne i denne måneds nummer er HUNDEN i artiklen ”Når godbidderne ikke virker – alternative belønningsformer”

Læs også

Leg fremmer hukommelsen

18-09-2017 11:56, af Astrid Gerd Holtet

Mange bruger leg som belønning i forbindelse med træning, fordi det for nogle hunde virker bedre end en tør godbid. Ny forskning tyder dog på, at leg efter træning også har en hel anden fordel – det hjælper måske hundens hjerne til at lagre dét den lige har lært

Vi keder os…gemte godbidder

02-08-2017 06:27, af Anne Ekenberg

Så regner det igen, så derfor kommer her er en leg, som både kan bruges indendørs – men også udendørs afhængig af præference. Det er en af de nemmeste og sjoveste lege set fra din hunds perspektiv – og hvis din hund ikke vil være med, er det lige før vi anbefaler, at du tager den til dyrlæge – sagt med et glimt i øjet forstås…

Mishandlet hund fundet i live

07-07-2016 11:12, af Kasper Larsson
En indisk medicinstuderende og en kammerat filmede deres sadistiske leg, hvor de smilende kastede en rædselsslagen lille hund ud fra en 30 meter høj bygning. Hunden er nu fundet i live

Kender du en mand ved navn Premack?

20-10-2017 14:49, af Astrid Gerd Holtet

En af de nemmeste måder at belønne vores hunde, er ved hjælp af mad i form af mundrette godbidder. Men hvad gør man, når maden ikke er interessant?

Må min hund spise asparges?

17-07-2017 10:13, af Anne Ekenberg

Jeg elsker friske asparges. De hvide asparges elsker jeg at spise rå, og de grønne elsker jeg, fordi der er lidt mere smag i dem, når de er kogt. Heldigvis er de også sunde for os, men er de sunde for vores hunde?

Gi’pote og high five

12-08-2017 18:07, af Anne Ekenberg

Regnvejr…endnu engang vælter regnen ned, og hvis din hund ikke er til regnvejr, bliver den rastløs. Denne øvelse driver forhåbentlig noget af rastløsheden væk.

Vi keder os….Lær din hund at fiske godbidder

27-07-2017 05:52, af Anne Ekenberg

Det har altså ikke været den fedeste sommer indtil videre. Ikke én eneste rigtig sommerdag ifølge DMI. En sommerdag er defineret som en dag, hvor temperaturen i hele landet er over 25 grader. Og nu regner det igen…

Sådan forebygger du nytårsangst med korrekt hundetræning

17-11-2017 08:20, af Ceva Animal Health A/S

Giv din hund indflydelse på sin egen træning, så den får øget selvtillid og bliver mere robust. Træning gør det lettere for hunden at håndtere nytårsaften og den stressede afslutning på kalenderåret, siger ekspert

Dirigering som sjov hverdagsaktivering

24-05-2017 16:00, af Anne Ekenberg

En god måde at etablere kontakt og øge motivationen for samarbejde imellem dig og din hund er at supplere den mere seriøse træning med sjove øvelser

At være schweisshund og schweisshundefører

11-08-2017 14:03, af Anne Ekenberg

Når vilde dyr påkøres, skambides eller skamskydes, men overlever, er det vigtigt at finde dyret så hurtigt som muligt, så det ikke går en lang og tragisk død i møde. Til dette arbejde har vi heldigvis vores dygtige schweissfører og deres fantastiske hunde.

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Webredaktør og nyhedsvagt

Marie Helene Rigård Rohleder

mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Har min hund feber?

07-12-2017 08:24, af Astrid Gerd Holtet

Det er en skrøne, at man kan vurdere hundens kropstemperatur på snuden eller poterne. Men hvad skal du så gøre, hvis du tror din hund har feber?  

Er min hund tyk?

10-12-2017 17:01, af Astrid Gerd Holtet

Overvægt og fedme er et stigende problem blandt danske familiehunde, men ofte kan det være svært for ejeren at se, at hunden vejer for meget 

Når det buldrer og brager udenfor

09-12-2017 19:10, af Astrid Gerd Holtet

Nytårsaften kan være en voldsom og ubehagelig oplevelse for nogle hunde – hvad kan du gøre for at hjælpe?  

Sne kan give dårlig mave

10-12-2017 08:09, af Astrid Gerd Holtet

Hvis sneen begynder at dale, kan nogle hundeejere opleve at hunden spiser af sneen – og det kan give dårlig mave. Vi ser nærmere på hvad der sker

Pas på Fido i december - julemad er ikke hundeæde

11-12-2017 09:46, af Agria Dyreforsikring/ pressemeddelelse

Tal fra Agria Dyreforsikring viser, at december måned er den tid på året, hvor flest hunde må forbi en dyrlæge på grund af madforgiftning. Det skyldes, at velmenende ejere fodrer hunden med julemad, som den ikke kan tåle. Hvis Fido skal have ekstra julegodter i december, hvorfor så ikke bage dem selv?

Min hund er kræsen – Hvad gør jeg?

12-12-2017 16:28, af Sandra Lund Brudlykke og Amanda Friedel Jakobsen

Findes der kræsne hunde, eller er det noget man som ejer selv får sin hund til at være? En klar foderstrategi eller et foderskift er ting, man kan overveje for at komme kræsenheden til livs

Röskvas rejse

05-12-2017 18:20, af Marie Helene Rigård Rohleder

Den islandske fårehund Surtsey’s R-Röskvas rejse begyndte for 2 ½ år siden i en hvalpekasse på Fyns land. Derefter boede den i en kort periode i Østrig, som endte i et gidseldrama, hvorefter hunden blev hentet tilbage til Fyn, og for en måned siden var hun til parring i Frankfurt

Hjælp hunden når den skal til dyrlæge

08-12-2017 17:30, af Astrid Gerd Holtet

Hunde kan ikke fortælle os, hvordan de har det, og derfor er de afhængige af, at vi kan formidle deres problemer, når vi tager dem til dyrlægen – så hvordan forbereder du dig bedst, når din hund skal undersøges? 

Pas på juledekorationerne i december

06-12-2017 16:57, af Astrid Gerd Holtet

I takt med at julen nærmer sig, dukker der mere og mere julepynt op i mange danske hjem. Men en del af de planter, vi bruger til at pynte vores huse, er giftige

Er hunden din nye løbemakker?

07-12-2017 16:24, af Astrid Gerd Holtet

Mange hundeejere nyder at løbe med deres hund – vi ser på, hvad der er vigtigt at huske, når I træner sammen